[practicum] proefopstelling g-krachten

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[practicum] proefopstelling g-krachten

hallo mensen.

ik ben voor mijn pws een aantal proefjes aan het bedenken die te maken hebben met g-krachten.

hebben jullie nog ideeen?

in deze proefjes zou ik graag laten zien hoe het gewicht van een opject veranderd als het word blootgesteld aan positieve of negatieve g's of bewijzen dat de g van de aarde inderdaad 9,81 is en nog wat leuken proefjes die ik kan uitvoeren in een lokaal of buiten en niet veel speciale materialen hebben.

ook zou ik jullie graag willen vragen of jullie mij kunnen uitleggen wat de zijwaartse g nou eigenlijk is. is die nou gelijk aan de middelpunt vliedende kracht? of is hij gewoon een nieuwe kracht die je eigenlijk nooit gebruikt?

nou alvast bedankt

Roderick

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: [practicum] proefopstelling g-krachten

G-krachten zijn krachten die een voorwerp een bepaalde richting in dwingen. Zwaartekracht is de bekendste natuurlijk, maar centrifugaalkrachten kent ook iedereen. Denk maar eens aan je wasmachine. Als die centrifugeerd dan draait de trommel heel hard in de rondte. Zowel de kleding als het water wordt dan hard tegen de zijkant van de trommel gedrukt. Doordat er kleine gaatjes in zitten kan de kleding op een gegeven moment niet verder en het water wel. Gevolg: je kleren worden droog. Dit principe geld voor veel dingen.

Een voorbeeld wat je zou kunnen geven is die van de emmer met water.

Als je een emmer met water hard genoeg zwaait boven je hoofd dan blijft het water erin zitten en word je niet nat. Je zou kunnen onderzoeken hoe hard je moet zwaaien om de zwaartekracht te overwinnen. Om niet nat te worden kun je de volgende opstelling bedenken:

1. Zorg voor een aandrijving waarvan je de rotatiesnelheid kunt variëren en aflezen

2. Pak een gewicht (zeg 200 gram) en bevestig dit met een touwtje o.i.d. aan de aandrijving.

3. Voer nu langzaam de rotatiesnelheid op. In het begin zal het gewicht niet meebewegen met de omwentelingen van de aandrijving, maar op een gegeven moment zal het gewicht ook draaien en zal het een stabiele baan gaan beschrijven om de aandrijfas. Nu weet je dus hoeveel welke rotatiesnelheid geleverd moet worden om de zwaartekracht te overwinnen.

4. Bovenstaande kun je met verschillende gewichten doen om een verband proberen te ontdekken.

Dit lijkt trouwens makkelijker gezegd dan gedaan en dat is het ook. Maar ik wil je dan ook wel een beetje laten stoeien. Als we hier alles voorzeggen heb je er ook geen plezier meer aan, wel?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: [practicum] proefopstelling g-krachten

If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Reageer