Springen naar inhoud

Waarom HCl en niet H2SO4 ?

• Log in om te kunnen reageren

mpvijf

mpvijf

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 oktober 2010 - 14:33

Ik heb een vraag in m'n cursus waar ik al even op zit te zoeken maar nog steeds niet kan beantwoorden.

De opgave is de volgende :

In een erlenmeyer brengt men drie brokken marmer (CaCO3) die men met 20 ml water overgiet. Vervolgens wordt verdund zuur (50ml HCl + 20 ml water) toegevoegd en onmiddelijk afgesloten. Het ontwikkelde gas wordt in een waterklok opgevangen.

De reactie : CaCO3 + HCl => CaCl2 + H2CO3 (= H20 + CO2 gas)

Nu is de bijvraag: Waarom wordt HCl gebruikt en niet H2SO4 voor deze proef?

Ik kan geen reden vinden weet iemand het antwoord hierop?

Alle hulp is welkom :)

mvg

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 oktober 2010 - 14:50

Denk eens aan de oplosbaarheid van CaCl2 en CaSO4.

mpvijf

mpvijf

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 oktober 2010 - 15:14

CaCl2 = oplosbaar
CaSO4 = onoplosbaar

maar wat verandert dit aan de zaak ? :P

Veranderd door mpvijf, 16 oktober 2010 - 15:19

mpvijf

mpvijf

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 oktober 2010 - 16:13

Marjanne waarom zeg je niet gewoon even wat ik over het hoofd zie?

w_oute_r

w_oute_r

• >250 berichten
  • 654 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 oktober 2010 - 17:41

Denk je niet dat de onoplosbaarheid van calciumsulfaat enig probleem zou kunnen geven?

Waarom zou dat wel gedaan worden? Dit is geen supermarkt.

mpvijf

mpvijf

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 oktober 2010 - 18:09

Vorming van een neerslag. Is dat niet net een reden waarom de reactie zou moeten doorgaan? :P

Geeft het misschien gewoon praktische problemen in het labo door de vorming van gips ?

Veranderd door mpvijf, 16 oktober 2010 - 18:19

w_oute_r

w_oute_r

• >250 berichten
  • 654 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 oktober 2010 - 20:46

Of het nu oplost of niet, dat lijkt mij geen probleem voor het opvangen van gas.

Heb je al bedacht hoe drie brokken marmer zouden reageren met een zuur? Hoe zou het verschil tussen zwavelzuur en zoutzuur er uit zien?

mpvijf

mpvijf

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 oktober 2010 - 23:35

Voor zover ik chemie beheers zal er ook CO2 gevormd worden. Maar er zit blijkbaar ergens een probleem bij de reactie met H2SO4. Ik denk dat deze ligt in het feit dat CaSO4 hygroscopisch is en het water zal ontrekken aan de oplossing en gips vormen in de proefbuis.

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 oktober 2010 - 10:37

Ik denk zelf dat de kwestie is wr het CaSO4(.xH2O) neerslaat en wat dat voor gevolg heeft voor de reactie.

En inderdaad, zoals wouterman zegt: het is hier niet bedoeling om iemands huiswerk zomaar te maken. Daar leer je helemaal niets van. [-X

Veranderd door Marjanne, 17 oktober 2010 - 10:39

Echtepino

Echtepino

• >250 berichten
  • 794 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 oktober 2010 - 09:05

En iemand met een afgeronde HBO-chemie studie hoef je toch ook niets voor te zeggen?

SamtheChemist_CF

SamtheChemist_CF

• >250 berichten
  • 560 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 oktober 2010 - 12:07

En iemand met een afgeronde HBO-chemie studie hoef je toch ook niets voor te zeggen?

Het kan toch ook zijn dat de persoon in het eerste jaar zit of heb ik dat verkeerd? Staat nergens dat je gelijk afgestudeerd bent dan......

En misschien kan je er eens op richten mensen eens te helpen in plaats van alleen maar commentaar te leveren.......

Terug komend op de vraag: heb je wel eens gedacht aan het gemak waarmee een reactie verloopt. Kijk eens naar de energie die nodig is om b.v. bepaalde bindingen te breken en te vormen. Misschien dat dit helpt.

Echtepino

Echtepino

• >250 berichten
  • 794 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 oktober 2010 - 12:11

Staat nergens dat je gelijk afgestudeerd bent dan......

Jawel dat staat er wel.

Wij gaan ervanuit bij deze niveau's dat het voltooide chemische opleidingen betreft. Stel u heeft op het voortgezet onderwijs scheikunde gehad en doet nu universitair iets met economie dan is chemlevel 3 waarschijnlijk de beste keuze.

Veranderd door Echtepino, 18 oktober 2010 - 12:46

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 oktober 2010 - 19:11

Natuurlijk is dit forum geen huiswerkmachine voor mpvijf. Ikzelf wil alleen hierop reageren als ik ergens een denkfout ontdek of een vermoedelijk hiaat in het onderwijs.

Dat laatste kom ik vooral tegen bij praktische problemen uit de chemie, Dan zie je dat de nadruk (te) sterk ligt op het opstellen van reaktievergelijkingen. En de snelheid van een chemische reaktie of van een chemisch proces op de reaktiekinetiiek met een eerste of tweede orde reaktie.

Maar de rol van convectie en/of diffusie bij het onderwijs komt niet of nauwelijks aan de orde. Fysisch transport vormt een belangrijk onderdeel van de chemische reaktiekinetiek. Dat zie je bijvoorbeeld bijvoorbeeld bij de reaktie tussen kalk en zwavelzuur.

Op het kalkoppervlak ontstaat daarbij een gipslaag die via een (langzaam) diffusieproces het zwavelzuur kan doorlaten tot het kalkoppervlak om daar nog meer gips te vormen.

Zonder inzicht in deze fysische transportverschijnselen lijkt het mij voor schollieren moeilijk om hier tot inzicht te komen. Wordt hiermee rekeniing gehouden bij de keuze of de uitgifte van onderwerpen?
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures