water onderzoeken

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

water onderzoeken

Ik zit momenteel in mijn laatste jaar techniek-wetenschappen en ik moet een eindwerk maken over waterfilters.

In het praktrisch gedeelte wilde ik het chloorgehalte, kalkgehalte en eventueel magnesiumgehalte bepalen van het water voor en na het filteren.

Maar nu zit ik vast.

Voor het chloorgehalte heb ik al 2 proeven gevonden. Maar de ene zonder hoeveelheden van stoffen en de ander met redoxreacties ( die ik nog niet geleerd heb)

Ik zou ofwel AgNO3 titreren en K2 CrO7 als indicator

Cl- + AgNO3  AgCl (die neerslaat) + NO3-

CrO42-+2AgNO3  Ag2CrO4(die neerslaat) + 2NO3-

ofwel 50 mL water samen met 4 mL H2 SO4 (2.0mol), 10mL KI (0,1mol), 4 mL stijfselwater als indicator titreren met thiosulfaat.

Voor het kalkgehalte vind ik nergens geschikte proeven.

2Ca(HCO
3)2 +O2 --> 2CaCO3 + 2H2O

maar hier kan ik niets mee doen vermoed ik.

Weten jullie soms raad?

Berichten: 723

Re: water onderzoeken

Het bepalen van chloriden kan je idd uitvoeren door te titreren met zilvernitraat. De door jouw voorgestelde indicator zal het EP aanduiden.

Voor de twee andere ionen moet je het zoeken in de complexometrie...

Berichten: 3

Re: water onderzoeken

dankje

Voor het gehalte magnesium en kalk heb ik deze proef gevonden:

Bereiding 500ml 0,01M EDTA-dinatriumzout oplossing (Na2EDTA = oertiterstof)

c = 0,00997M

Bereiding bufferoplossing pH = 10

We lengen 350ml 14M NH4OH en 54g NH4Cl aan tot 1liter.

Bereiding NaOH oplossing 2M

112g per liter

Bepalen van de som van calcium en magnesium in het leidingwater. - Pipetter 50ml water in een erlenmeyer

- + 10ml buffer met pH = 10

- + 5 tot 10 druppels 0,1% calmagiet toe

- titreer met 0,01M EDTA tot kleuromslag van wijnrood naar zuiver blauw; er mag geen rode schijn meer waar te nemen zijn

Als je getitreerd hebt, is zowel je Calcium als je Magnesium complex gebonden door je EDTA.

Als je enkel Ca2+ wil bepalen, kan je eerst calgoncarbonzuur aan je water toevoegen. De magn. zal hiermee binden en niet meer aan de reactie met EDTA deelnemen. Hieruit bepaal je de conc Ca2+ en in een tweede stap ook je conc Mg2+ (totale bepaalde conc calcium+magnes. min de bepaalde conc calcium = conc magnes.)

Berichten: 723

Re: water onderzoeken

Dat heb je goed gevonden ;) .

Reageer