oxazepam

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 4

oxazepam

hoi allemaal ik ben hier nieuw en ik heb meteen een vraag namelijk:

Hoe kun je het gehalta oxazepam bepalen, met welke methodes?

alvast bedankt voor jullie antwoorden

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: oxazepam

http://www.behavenet.com/capsules/treatmen...gs/oxazepam.htm

Als je kijkt naar de chemische structuur van het ding, is het (opgelost in water) volgens mij een base.

Hydrogeneren: de NH groep midden boven aan de benzeenring, rechts een OH-groep en rechtsonder een N die de dubbele binding misschien wel wil opgeven voor twee of drie waterstofatomen.

Los het eens op in water en zie wat het doet. Misschien kiept hij de Cl er wel af en kan je dat laten neerslaan met een zilverzout. Fotometrisch zou je dan een ijklijn kunnen maken en de concentratie afleiden (spectrometrie).
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 416

Re: oxazepam

Ik heb ook een vraag over oxazepam (of seresta). Dit middel is een kalmeringsmiddel behorend tot de benzodiazepines. Het middel wordt vaak voorgeschreven aan patiënten die onrustig, gespannen, angstig, overstuur van een vervelende gebeurtenis (bijv. (plotse)sterfgeval van een dierbare), e.d. Waardoor het vervelende wat dragelijker wordt, het middel neemt de klachten echter NIET weg, maar dempt de klachten, zodat de moeilijke tijd wat beter te verwerken/ door te komen is. Zoals ik al zei het is een benzodiazepine (kalmerend middel) die als vervelende bijwerking hebben dat ze na een tijdje gewenning geven, m.a.w. je lichaam raakt aan het middel gewend en wil je dan hetzelfde effect bereiken dan zul je er meer van moeten gebruiken. Ook is het dan plotseling stoppen niet zonder problemen, de klachten die je daarvoor had komen dan meestal in versterkte mate terug. Dus is je lichaam er een beetje aan gewend, doe dan er verstandig aan het langzaam te minderen en dat natuurlijk in overleg met de huisarts of psychiater. Trouwens het middel wordt ook vaak als slaapmiddel gebruikt, zij het dat de dosering dan wat hoger is. Tot zover mijn uitleg over oxazepam.

Nu mijn vraag. Oxazepam is in tabletvorm in 2 sterktes (althans bij mij bekent), 10mg en 50mg, waarbij 10mg veelal gebruikt wordt om rustig te worden en de 50mg meestal als sterkte wordt gebruikt als een soort slappmiddel. Nu vraag is mij af, stel je zou bijv 250mg of meer oxazepam innemen, dat zij dus 5 of meer tabletten van 50mg (af te raden!!). Wat kan er dan gebeuren als je gaat slapen met zoveel van dat middel? Het meest voor de hand liggend lijkt mij dat je dan in een hele diepe comatueze slaap terecht zult komen en er ook heel lang in blijft, in ieder geval langer dan 8 uur zul je wel slapen. Maar mijn vraag is eigenlijk als je in zo'n, ik noem het maar "kunstmatige" slaap, terecht komt, ik bedoel als je dan eenmaal in die toestand bent, of je dan ook droomt op dat moment? Ik bedoel niet tijdens het wakker worden uit die diepe slaap, maar als je er nog in zit. Droom je dan wel of niet, m.a.w. is dan alles op dat moment "zwart" (zwart, dus geen enkele droombeeld) en ben je zonder tijdsbesef (definitie van bewusteloosheid)? En stel dat je dan 10 uur lang zult slapen ben je dan ook gedurende die 10 uur in een droomloze slaap?

En nog een laatste vraag, is zoveel oxazepam niet levensgevaarlijk, ik bedoel kun je als je er zoveel van inneemt er niet gewoon dood aan gaan?

Bij de slaapmiddelen die tot de barbituraten behoren (deze worden (gelukkig) zelden of nooit meer voorgeschreven) zijn bij overdoseringen wel eens sterfgevallen voorgekomen.

Maar oxazepam is GEEN barbituraat zoals ik al noemde.

Berichten: 116

Re: oxazepam

bats:

Stel je zou bijv 250mg of meer oxazepam innemen, dat zij dus 5 of meer tabletten van 50mg (af te raden!!)...

...is zoveel oxazepam niet levensgevaarlijk
Waarschijnlijk niet. Het is praktisch onmogelijk om met Benzodiazepines (zelf)moord te plegen, ze onderdrukken de ademhaling niet. Voor zover ik weet is er ook zelfs geen lethale dosis bekend van Benzo's voor mensen, omdat ze zo weinig lethaal zijn.
Wat kan er dan gebeuren als je gaat slapen met zoveel van dat middel? Het meest voor de hand liggend lijkt mij dat je dan in een hele diepe comatueze slaap terecht zult komen en er ook heel lang in blijft, in ieder geval langer dan 8 uur zul je wel slapen.
Langer dan 8 uur zul je wel slapen ja, maar een heel lange slaap zal het niet worden waarschijnlijk. Oxazepam blijft relatief (t.o.v. veel andere anxiolytica) kort actief in je lichaam. Dus na een korte periode is het gewoon weer uitgewerkt, je zult er niet een week van in coma liggen o.i.d., lijkt me althans.
Maar mijn vraag is eigenlijk als je in zo'n, ik noem het maar "kunstmatige" slaap, terecht komt, ik bedoel als je dan eenmaal in die toestand bent, of je dan ook droomt op dat moment?
Benzodiazepines kunnen REM-slaap onderdrukken, maar doen dit, geloof ik, wat minder dan zwaardere anxiolytica/sedativa. Dus ik vermoed dat je minder zult dromen, maar je zult waarschijnlijk nog wel wat dromen hebben.

Berichten: 84

Re: oxazepam

vrijdag schreef:hoi allemaal ik ben hier nieuw en ik heb meteen een vraag namelijk:

Hoe kun je het gehalta oxazepam bepalen, met welke methodes?

alvast bedankt voor jullie antwoorden
Voor m'n thesis moet ik dit onder andere opsporen, maar een LC-MS-MS zul je thuis niet hebben zeker ? Daarmee lukt het althans goed... :wink:

Berichten: 416

Re: oxazepam

Kaph schreef:
bats:

Stel je zou bijv 250mg of meer oxazepam innemen, dat zij dus 5 of meer tabletten van 50mg (af te raden!!)...

...is zoveel oxazepam niet levensgevaarlijk
Waarschijnlijk niet. Het is praktisch onmogelijk om met Benzodiazepines (zelf)moord te plegen, ze onderdrukken de ademhaling niet. Voor zover ik weet is er ook zelfs geen lethale dosis bekend van Benzo's voor mensen, omdat ze zo weinig lethaal zijn.
Wat kan er dan gebeuren als je gaat slapen met zoveel van dat middel? Het meest voor de hand liggend lijkt mij dat je dan in een hele diepe comatueze slaap terecht zult komen en er ook heel lang in blijft, in ieder geval langer dan 8 uur zul je wel slapen.
Langer dan 8 uur zul je wel slapen ja, maar een heel lange slaap zal het niet worden waarschijnlijk. Oxazepam blijft relatief (t.o.v. veel andere anxiolytica) kort actief in je lichaam. Dus na een korte periode is het gewoon weer uitgewerkt, je zult er niet een week van in coma liggen o.i.d., lijkt me althans.
Maar mijn vraag is eigenlijk als je in zo'n, ik noem het maar "kunstmatige" slaap, terecht komt, ik bedoel als je dan eenmaal in die toestand bent, of je dan ook droomt op dat moment?
Benzodiazepines kunnen REM-slaap onderdrukken, maar doen dit, geloof ik, wat minder dan zwaardere anxiolytica/sedativa. Dus ik vermoed dat je minder zult dromen, maar je zult waarschijnlijk nog wel wat dromen hebben.
En bij wat voor medicatie moet je denken aan de zware anxiolytica/sedativa? Narcosemiddelen?

Berichten: 106

Re: oxazepam

vrijdag schreef:Hoe kun je het gehalte oxazepam bepalen, met welke methodes?

alvast bedankt voor jullie antwoorden
Vaak kun je in boeken als "Clarke's" informatie vinden over analysetechnieken. Voor kwantitatieve bepalingen wordt vaak gebruik gemaakt van reverse phase HPLC. Waar je op moet letten met HPLC is dat je geen neerslag toedient in je kolom, want dan is ie kapot. Ook moet je niet al te basische en zure oplossingen toedienen, want dan kun je of de kolom of de stationaire fase beschadigen waardoor het apparaat minder nauwkeurig wordt. Let er ook op dat je capiciteitsfactor tussen 1 en 5 zit, omdat je zo niet al te lang hoeft te wachten voor je stofje de detector heeft bereikt. Het is nogal tijdvretend om 3 uur te wachten op een piekje. De retentietijd kun je verkorten door meer methanol toe te voegen aan je mobiele fase. (Meestal kies je voor een methanol/water eluens)

Verder zou je een niet-waterige titratie kunnen uitvoeren. Volgens mij lost oxazepam namelijk slecht op in water, dus moet je het in een ander middel oplossen. Hou er rekening mee dat pKa waardes in een ander oplosmiddel niet meer gelden. Meestal gebruik je als titrant perchloorzuur. Maar je moet goed opzoeken of er al analyseprotocollen geschreven zijn.
Wziaarschijnlijk niet. Het is praktisch onmogelijk om met Benzodiazepines (zelf)moord te plegen, ze onderdrukken de ademhaling niet. Voor zover ik weet is er ook zelfs geen lethale dosis bekend van Benzo's voor mensen, omdat ze zo weinig lethaal jn.
Ja maar dat wil niet meteen zeggen dat ze veilig zijn. :wink: In principe kun je met ieder chemische stof overdoseren. De ene blaast je lever op (paracetamol bijvoorbeeld), de ander kan weer je bloedvaten dichtproppen (antiklontermiddel bijvoorbeeld).
Discovery consists of seeing what everybody has seen and thinking what nobody has thought.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: oxazepam

Waar je op moet letten met HPLC is dat je geen neerslag toedient in je kolom.


Dit is eenvoudig op te lossen door een pre-kolom te gebruiken. Een HPLC kolom is nou niet bepaald goedkoop. Dus alles moet in het werk worden gesteld om neerslag in de HPLC kolom te voorkomen.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 106

Re: oxazepam

Oh maar volgens mij gebruiken wij dan nog oude HPLC apparaten (ik ben nog maar een student :wink:), want ik heb mijn docenten/practicum begeleiders nooit iets horen zeggen over pre-kolommen. Wel hebben ze altijd gewaarschuwd om nooit suspensies toe te voegen en ook om voor je injecteert, goed te controleren of er geen neerslagdeeltjes zijn (al zijn het er niet weinig).
Discovery consists of seeing what everybody has seen and thinking what nobody has thought.

Reageer