RVS draaikoppelingen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 541

RVS draaikoppelingen

Goedendag allemaal,

Bij ons in de productie hebben we nogal wat problemen met RVS draaikoppelingen en lekkage's.

Het eerste wat in je opkomt, dan las je ze toch vast, dat gaat echter niet want het moet gemakkeljik weer uit elkaar kunnen voor schoonmaak.

De volgende zaken hebben we al geprobeerd,

Teflontape: werkt 2 tot 3 dagen en daarna weer lekkage

Loctight: werkt 4 tot 5 dagen en daarna weer lekkage

Hennep: werkt 1 dag en daarna weer lekkage

De samenstelling van het product dat door de leiding gaat is:

Een met sulfonamiden verzadigde zeer basische water (+/- 20%) Methanol (+\- (80%) oplossing.

Het lijkt erop dat er een soort kanaaltjes ontstaan waardoor er weer lekkage ontstaat.

Ik wil af van de lekkage, iemand enig idee?

Met vriendelijke groet,

Remco

Berichten: 180

Re: RVS draaikoppelingen

zitten er in/naast je draaikopelling nog afsluitringetjes? (Viton/EPDM...)

of zijn het metaal op metaal koppelingen?

beide gevallen al een keer meegemaakt. de ringetjes werden "opgegeten" door mijn chemicaliën. (dit vervangen door Kalrez 6375 ringetjes)

de metaal op metaal koppeling moet goed gedraaid worden, in mijn geval was dit door het metalen omhulseltje niet tot het eind te draaien maar nog net dat er draadeind te zien was)

maar of dit de oplossing is...

Berichten: 541

Re: RVS draaikoppelingen

Bedankt voor je hulp.

Het zijn metaal op metaal aansluitingen. Ik zal eens kijken naar de draaing.

Nog meer oplossingen zijn welkom

Berichten: 915

Re: RVS draaikoppelingen

Ideetje: Swagelok-koppelingen? (Als je die nog niet zou gebruiken)

Gebruikersavatar
Berichten: 241

Re: RVS draaikoppelingen

speelt het soort metaal een rol? Ik heb ooit eens gehoord dat combinatie van metalen electrolyse veroorzaakt. .

bij ons op het bedrijf hebben we geen solventen, maar stoom, en daar dit "heel" dun is maken wij soms gebruik van bicon-verbindingen bij kleine koperbuizen. IK weet wel niet of deze buizen bestand zijn tegen de vloeistof die je komt te vermelden.

Anderzijds : bestaan er kunststof-tubings die je kunt bezigen??

ik denk maar luidop, want methanol en sulfonamiden in een sterk basisch milieu, samen met metalen ,dit lijkt mij nogal corrosief te zijn, en waarschijnlijk zijn de draaiingen hier de zwakke schakel. Indien je dit kunt elimineren is het probleem misschien opgelost.

Zit er veel druk op die leidingen? Dan kunnen knelkoppelingen met speciale tubings misschien een oplossing zijn.

Voor onze stoominstallatie wordt gebruik gemaakt van knelkoppelingen waarmee ook een sterk alkalische oplossing wordt aangezogen voor de waterkwaliteit van de generator.

Misschien is dit alles niet van toepassing , ik geef het maar mee. Het zet misschien iemand op een idee naar de oplossing.

Berichten: 541

Re: RVS draaikoppelingen

De leidingen zijn van RVS 304, last van corrosie hebben we eigenlijk niet. Geen enkele leiding is van binnen aangetast (met het blote oog beoordeeld).

Het probleem is dat de leidingen best vaak (ca 1x per 2 maanden) weer uit elkaar moeten, bij product wissel voor schoonmaak. Daarom is het elimineren van koppelingen of knelkoppelingen een probleem.

Berichten: 3

Re: RVS draaikoppelingen

Als je een TC verbinding maakt met teflon/epdm pakking ( deze zijn verkrijgbaar en voor chemische toepassing ) dan zou je een zeer makkelijk losneembare fitting hebben en je kan vele verschillende pakkingen krijgen

Reageer