Statistiek voor chemische praktijk

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 80

Statistiek voor chemische praktijk

Hallo allemaal,

Ik heb moeite om uit te sluiten wanneer ik de t-toets (statistiek) van éénzijdig of tweezijdig moet gebruiken. Bij sommige vraagstellingen moet je dit kunnen uitsluiten. Kunnen jullie misschien ter plekke vraagstukken bedenken die tweezijdig of éénzijdig zijn gesteld. Dit geldt ook voor de F-toets. Of kennen jullie ook zo'n dergelijke website waarin dat staat?

Dit is namelijk voor statistiek in de chemische praktijk.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Statistiek voor chemische praktijk

Vaniah schreef: Hallo allemaal,

Ik heb moeite om uit te sluiten wanneer ik de t-toets (statistiek) van éénzijdig of tweezijdig moet gebruiken. Bij sommige vraagstellingen moet je dit kunnen uitsluiten. Kunnen jullie misschien ter plekke vraagstukken bedenken die tweezijdig of éénzijdig zijn gesteld. Dit geldt ook voor de F-toets. Of kennen jullie ook zo'n dergelijke website waarin dat staat?

Dit is namelijk voor statistiek in de chemische praktijk.
Ik zou eenzijdig toetsen in vraagstellingen als "wordt de milieunorm overschreden?" In zo'n gevallen is het van belang als je meetresultaten lijken te suggereren dat de norm wordt overschreden, en je moet controleren of het significant is. Je wil niet weten of ze verschillen van milieunorm, maar of ze groter zijn.

Tweezijdig zou ik gewoon gebruiken als je naar verschillen zoekt. Bijvoorbeeld een smeltpuntsbepaling waarbij je vergelijkt met de literatuur. Hier is de vraag: klopt mijn smeltpunt?
This is weird as hell. I approve.

Reageer