Springen naar inhoud

cacaopoeder

• Log in om te kunnen reageren

Vincent466

Vincent466

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 oktober 2010 - 18:36

Hallo allemaal,

ik ga voor school een experiment uitvoeren wat betrekking heeft op de oplosbaarheid van cacaopoeder. Nu zijn er 2 soorten, namelijk niet-oplosbare cacao en oplosbare cacao.
Weet iemand waar ik deze kan kopen en wat de prijs dan ongeveer is?

Alvast bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

ArcherBarry

ArcherBarry

• >1k berichten
  • 3319 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 18 oktober 2010 - 19:52

Beste Vincent,

Om eerlijk te zijn, er zijn nog veel meer soorten cacao poeders. En de gene die oplossen zijn eigenlijk niet veel anders buiten dat ze een soort instantkoffie behandeling hebben gekregen met lecithine.

Bij de lokale supermarkt kan je al een leuk pakje cacao kopen voor knaak tachtig.

je kan beter kijken naar het effect van het alkaliseren (Dutching in engels) van cacao

Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.

Pas op! Chocolade kan je kleding laten krimpen!

Vincent466

Vincent466

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 oktober 2010 - 10:36

Ik heb me helaas te houden aan een paar onderzoeksvragen:

1. wat is de laagste temperatuur van melk of water waarbij gemakkelijk een egaal papje kan worden gevormd?
2. is er een duidelijk verschil tussen de temperatuur waarbij er een egaal papje ontstaat als je de oplosbare cacao of de niet-oplosbare cacao gebruikt?
3. onderzoek de maximale oplosbaarheid van oplosbare cacao in water bij verschillende temperaturen.

Ik kan me alleen niet voorstellen dat er een oplosbaar cacao en een niet-oplosbaar cacao bestaat. Dit spul lost toch uiteindelijk voor een deel of helemaal op?

ArcherBarry

ArcherBarry

• >1k berichten
  • 3319 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 oktober 2010 - 16:21

Vincent, geven jouw onderzoeksvragen en of beschrijvingen ook informatie als volume fracties en wat voor melk (volle melk of magere melk)

In principe lost cacao niet op in water. Het is namelijk redelijk a-polair door de aanwezigheid van vet en hoewel het in chocolade zeer fijn gemalen, lost cacao ook niet op in vet. Dat chocolade heel glad voelt komt door de malingsgraad van gemiddeld 30 micrometer.

Dus puur gezegd, cacao lost niet op.

Een goed boek wat ik je kan aanraden om te lezen is: The Science of Chocolate, Stephen Beckett, 2000, RSC publishers, ISBN 0-85404-600-3

daar in staat bijna alle informatie die je nodig hebt om een goed onderzoek op te zetten met literatuurreferentie

Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.

Pas op! Chocolade kan je kleding laten krimpen!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures