Fe(III)Chloride

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 5

Fe(III)Chloride

welke vorm van FeCl3 heb ik nodig om te kunnen gebruiken als coagulant tbv waterzuivering? De watervrije of de hexahydraat vorm?

Re: Fe(III)Chloride

Zal niet uitmaken, alleen de te gebruiken hoeveelheid verschilt.

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Fe(III)Chloride

De watervrije zal je problemen geven met klonteren ivm wateraantrekkende werking. Beter dus de hydraat-versie, ofschoon die ook hygroscopisch is.

Berichten: 5

Re: Fe(III)Chloride

ok bedankt! Heel toevallig nog iemand die weet bij welke PH het effect het grootst is?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Fe(III)Chloride

IJzer(III)chloride is van zichzelf al een zuur, ik denk dat de pH dan niet veel mag uitmaken.

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Fe(III)Chloride

Op zich juist... maar aangezien je ( een waterzuivering beschrijft en ik ervan uit ga dat je) gaat lozen op een riool, zul je moeten lozen binnen een bepaalde pH range, meestal in het basische gebied.

Deze stof zal gaan hydrolyseren tot allerlei ijzer-complexen (hydroxiden) die de flocculatie positief zullen beinvloeden.

Berichten: 3.145

Re: Fe(III)Chloride

Los de ijzer(III)chloride op in neutraal water of heel licht basisch water. Zuur toevoegen zal de flocculatie tegen gaan. Veel of sterke base toevoegen zal leiden tot te sterke neerslagvorming.

Berichten: 2

Re: Fe(III)Chloride

welke vorm van FeCl3 heb ik nodig om te kunnen gebruiken als coagulant tbv waterzuivering? De watervrije of de hexahydraat vorm?
Misschien is het wel helemaal niet verstandig om FeCl³ te gebruiken!

er zijn zoveel verschillende coagulanten en zoveel verschillende problemen die je kan hebben! waarom wil je een FeCl³ gebruiken en geen AlCl³ bijvoorbeeld!?

FeCl³ heeft bijvoorbeeld de eigenschap om meer slib te produceren!

Berichten: 32

Re: Fe(III)Chloride

Het is inderdaad zo dat het FeCl de pH enorm doet dalen in een waterzuivering. Dit kan wenselijk zijn als het influent eerder basisch is. Na coagulatie wordt echter meestal geneutraliseerd met NaOH om daarna met de nodige additieven de flocculatie af te ronden.

AlCl wordt eerder aangewend in de gepolymeriseerde vorm polyaluminiumchloride. Deze doet de pH alvast minder dalen en sommige producten schommelen zelfs rond de pH 7.

Als we echt op het niveau van een grote waterzuivering spreken kan je echter moeilijk een unaniem verdict vellen. Alles hangt af van de "soort" vervuiling. Op het economische vlak zijn de polymeren een stuk duurder hetgeen slechts matig wordt gecompenseerd door het verminderde verbruik van basen. In de meeste gevallen wijst een COD bepaling van het effluent uit welke coagulanten het best worden toegediend.

Ik ben het niet helemaal eens dat FeCl meer slib zou produceren. Veel hangt af van de vorm en grootte van de vlokken. Als laatste wil ik er wel op wijzen dat het belangrijk is het mengsel stevig te roeren om tot een maximaal resultaat te komen.

Reageer