goud cupellatie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

goud cupellatie

Goedenavond allen.

Ik heb een vraag,

Ik heb thuis een goudklomp van ongeveer 300 gram,alleen is deze vervuild.

En ook niet puur.

Ik zou graag willen weten wat de beste en/of makkelijkste manier is om dit thuis te doen.

Het lijkt mij gewoon leuk om er puur goud van te kunnen maken en al het zilver en koper er uit te krijgen

b.v.d

met vriendelijke groet

Martijn

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: goud cupellatie


Berichten: 840

Re: goud cupellatie

Ik heb zelf al een aantal malen thuis goud gezuiverd uit kronen, waarbij ik ook het palladium en platina heb geisoleerd.

Ik gebruik altijd de volgende methode:

Ik los de legering op in een mengsel van conc. HCl en HNO3 (4:1). Ik verwarm de oplossing bij dit proces altijd, waarbij de reactie sneller verloopt. Je moet weten dat er bij dit oplossen erg giftige dampen vrijkomen. Je kunt hierbij denken aan NOCl, Cl2 en NO2. Dit MOET buiten, of in een zuurkast, zeker op de schaal waarop u wilt gaan werken (300 gram).

Vervolgens kook ik de oplossing in tot ik een stroperige vloeistof overhoudt, voeg 6M HCl toe, kook weer in, nog een keer wat HCl toevoegen en weer inkoken. Dit herhalen tot er geen nitreuze dampen meer vrijkomen. Hierna verdunnen met 2M HCl. Voor zover ik weet is de reden hiervoor dat platina (en misschien palladium) nitrosyl/nitriet complexen vormen, welke later het quantitatief isoleren van vermoeilijken. Zolang de concentratie nitraat maar laag is in je oplossing zal je dit gevaarlijke inkoken niet hoeven te doen. Dus tenzij je dit veilig zou kunnen doen, negeer deze alinea.

Verdun eerst je oplossing van een mengsel van metalen ca. 4x, waarbij bijna al het zilver zal neergeslagen zijn als wit AgCl. Kook de oplossing kort (hierbij wordt het AgCl neerslag grover en makkelijker te filtreren/decanteren). Filtreer, was je neerslag met wat water en voeg dit toe aan het filtraat. Voeg aan je filtraat ureum toe tot er geen gasontwikkeling meer plaatsvind. Voeg vervolgens een overmaat van een sulfiet-oplossing toe (natriumsulfiet of natrium- of kaliummetabisulfiet kun je allemaal gebruiken) en verwarm tot 80C en houdt de oplossing 10 minuten op deze temperatuur. Hierbij slaat al het goud neer als een zwaar bruin poeder.

Filtreer, was met water, en voila, daar is je goud ;) Nu moet je het nog smelten als je wilt, wat lastig is omdat het poeder schijnt weg te kunnen waaien als je er een vlam op richt, maar zover ik weet kan dit voorkomen worden met wat flux (borax).

Als je uit het AgCl ook nog zuiver zilver wil winnen moet je, wanneer het AgCl nog steeds nat is suspenderen in verdund natronloog, en deze oplossing verwarmen, waarbij het neerslag zwart wordt. Voeg vervolgens een overmaat suiker toe en kook de oplossing goed onder goed roeren. Hierbij ontstaat zilver metaal. Het is wel belangrijk dat je AgCl geen klonten bevat, anders kan er wat AgCl achterblijven.

Reageer