Springen naar inhoud

PWS Bestrijden Bacterie

• Log in om te kunnen reageren

Bennie12

Bennie12

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 oktober 2010 - 17:39

Hej Iedereen,

Mijn naam is Ben en ik ben bezig een profielwerkstuk op te stellen (6VWO) over het bestrijden van een bacterie. Ik heb echter nog veel vragen en onduidelijkheden!!
Zo vraag ik me af wat voor een soort proef ik hierbij kan opstellen. Ik zou een bacterie kunnen proberen te kweken in een extreem zure of zoute ondergrond en dan kijken of de bacterieen hier goed in kunnen overleven?? Maar hoe moet ik zo een ondergrond maken in een petrischaaltje? En weet iemand nog een omstandigheid waaronder bacterieen slecht gedijen?? Ik dacht zelf aan een extreem zure, zoute, en warme omgeving. Misschien ook nog een omgeving met een hoge glucose concentratie?? Als iemand tips heeft of goede sites weet hoor ik het graag!!!

Groeten en alvast bedankt,
Ben

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

ceitwa

ceitwa

• >250 berichten
  • 365 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 oktober 2010 - 18:31

invloed zout (NaCl toevoegen aan agar 0-5-10 en 15 %)
invloed temperatuur (0 graden, kamer temp-37 graden en gekookt)
invloed pH buffers aan bouillon toevoegen en fotometrisch bepalen
invloed zuurstof/CO2 in een koekblik met een waxinelicht kun je verhoogd CO2 krijgen. En mischien vind je ook een manier om anaeroob in te zetten.
invloed desinfectatia. aan fz desinfectans toevoegen en na bv 10 minuten uitenten
etc etc

Tsjerk

Tsjerk

• >100 berichten
  • 216 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 oktober 2010 - 18:55

Anaeroob is niet zo moeilijk, je kunt een stopflesje nemen en deze helemaal vullen met medium, dan komt er al geen zuurstof meer bij.

Bennie12

Bennie12

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 oktober 2010 - 13:20

Oke alvast harstikke bedankt en ik zal het aan mijn leraar voorleggen!! Nieuwe tips zijn natuurlijk nog altijd welkom :)

joerian

joerian

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 oktober 2010 - 18:32

Probeer een medium zonder glucose dan kan je misschien bacterien die fotosynthese gebruiken kweken. Je kan op een aantal platen antibiotica zetten

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures