boraatbuffer

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 5

boraatbuffer

Tijdens het experiment hadden we gebruik gemaakt van een boraatbuffer om het bloed te laten hemolyseren. Echter we hadden 10 ml boraatbuffer gebruikt t.o.v. 50 microliter bloed.

Nu was mijn vraag, waarom zoveel boraatbuffer?

Re: boraatbuffer

Welke meting moet je gaan doen, je geeft wel weinig informatie want de hoeveelheid heeft misschien wel niets met het hemolyseren te maken.

Berichten: 5

Re: boraatbuffer

we moesten een ijklijn opstellen van de extinctie uitgezet tegen concentratie. Er werden verschillende percentages COHb gemaakt. Dit werd geanalyseerd met behulp van een spectrofotometer.

Dus het moet wel voor het hemolyseren. Omdat de boraatbuffer ervoor zorgt dat het bloed hemolyseerd i.v.m. 'vrij ' komen van de COHb.

Re: boraatbuffer

Hoe hoog zouden de extincties zijn als je het bloed in 1 ml boraatbuffer had gehemolyseerd?

Beschrijf de proef eens uitgebereider en geef ook eens de samenstelling van de buffer.

Berichten: 5

Re: boraatbuffer

1) we moesten een pipetteerschema maken met verschillende waardes COHb.

2) mengen met 10 ml boraatbuffer

3) mengen op vortex

4) deel overbrengen in cuvet

5) spectrofotometer instellen met blanco

6) E 1 en E 2 bepalen van de 2 oplossingen ( 0% en 100 % COHb gehalten)

7) Rest meten op die golflengten

8) ijklijn maken

Ik denk zelf dat het te maken heeft met de hoogte van de pH. Alleen wanneer er minder boraatbuffer gebruikt wordt, zal het dus een andere concentratie worden, waardoor de E 1 en E 2 ook weer anders worden.

Tevens weet ik niet of er een of andere theorie achter hoeveel boraatbuffer er nodig is om bloed de laten hemolyseren.

Berichten: 5

Re: boraatbuffer

en hoezo de samenstelling van de buffer?

Re: boraatbuffer

Ik neem aan dat de boraatbuffer de hemolyse veroorzaakt door osmose en niet door een ander ingredient zoals bv Triton.

De hoeveelheid boraatbuffer in je voorschrift lijkt te worden bepaald door de verdunning die nodig is om binnen het meetbereik van de fotometer te komen.

Als je hier vragen stelt en je wilt zeker weten dat we je naar de goede antwoorden leiden dan moet je zoveel mogelijk informatie geven. Had je nu bijvoorbeeld ook de gemeten extincties gegeven dan had ik mogelijk met zekerheid kunnen zeggen dat het een verdunningskwestie is terwijl het nu een best guess blijft.

Berichten: 5

Re: boraatbuffer

E 2; 542 en E 1; 561

Hoezo heeft het te maken met het meetbereik van de fotometer (jenway 6705) werd gebruikt?

Er wordt toch gekeken naar de complementaire kleur. Deze blijft voor rood toch gewoon groen. Het maakt toch niet uit daarvoor over het licht rood of donker rood is?

Re: boraatbuffer

De E1 en E2 zijn de golflengtes waarbij je gemeten hebt en niet de extincties.

Licht rood of donker rood zegt iets over de concentratie en de fotometer kan maar een beperkt concentratie bereik aan tot een extinctie van 2,0 of 3,0 E.

Daarnaast moet je rekening houden met het feit dat de wet van lambert behr alleen geldt voor sterk verdunde oplossingen.

Reageer