Springen naar inhoud

Gezocht: Magneetroerder

• Log in om te kunnen reageren

ro0x

ro0x

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 oktober 2010 - 21:19

Beste medechemisten,
ik ben op zoek naar een magneetroerder, voor een redelijke prijs, + verhitting mag maar is niet noodzakelijk.
Met Vriendelijke Groeten,
Roel

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 oktober 2010 - 21:54

Dit is typisch iets voor www.labstuff.nl, daar zijn wellicht nog geschikte magneetroerders te verkrijgen. Wees wel voorbereid op vrij hoge prijzen. Zelfs tweedehands doen die dingen toch zeker nog wel 100 euro en wellicht nog wel iets meer. Nieuw zijn ze ronduit onbetaalbaar.

Met enige handigheid zou je zelf een magneetroerder kunnen construeren uit een ventilator en een NdBFe magneet. Uiteraard heb je dan geen verwarming. Die dingen van Labstuff hebben bijna allemaal ook verwarming.

Rob1985

Rob1985

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 oktober 2010 - 10:33

Misschien handig voor anderen die ook op zoek zijn naar een magneetroerder.
Ik heb zelf een magneetroerder gebouwd met gerecycleerde onderdelen.
spullen ->
- Een dremel is heel handig maar niet noodzakelijk...
- Het magneetje van een harde schijf.
- Een 10cm fan (zo van een computervoeding 12V).
- Het metalen kastje van de pc voeding als bakje om alles in te plaatsen.
- Een 9.6V NiHm 3000MaH batterij als powersource (hobbyshop)
- Een schuifje van een mengpaneel (muziek, dj) om het toerental te regelen
- Een stukje plastic plaat. (doe het zelf)
- Boormachine (om gaatjes te maken voor de fan met magneet in het bakje vast te kunnen zetten)
- Superlijm (magneet op de fan lijmen)
- 1 meter kabel
- Doosje vijzen (M6 of M8, neem lange en zaag ze op maat, of dremel)

Ik had het idee van op youtube, ik heb het enkel wat verbeterd, upscaled it.
Het ding trekt vlotjes 2Liter in een mooie draaikolk. Heel leuk als je wat handig bent.
M'n volgende wil ik trouwens zonder bewegende onderdelen doen en met verwarming.

Choba

Choba

• >250 berichten
  • 421 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 oktober 2010 - 15:04

M'n volgende wil ik trouwens zonder bewegende onderdelen doen en met verwarming.

Hoe wil je dan een ronddraaiend magnetisch veld maken? Veel magneten kunnen niet tegen warm worden, dan verliezen ze hun 'kracht'. :)

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 oktober 2010 - 20:01

Je kunt wel een ronddraaiend magnetisch veld maken door allemaal spoelen in een cirkel te plaatsen en de verschillende spoelen aan te sturen met sinusgolven, die allemaal zodanig in fase verschoven zijn t.o.v. elkaar dat hun fase overeenkomt met het aantal graden waarop de spoelen zijn geplaatst. De beweging van zo'n veld zal natuurlijk ietwat stoterig zijn, omdat het aantal spoelen eindig is, maar met een stuk of 12 spoelen denk ik dat je toch een heel soepel bewegend veld kunt krijgen. De electronica om dan 12 sinusgolven te maken, allemaal 30 graden verschoven t.o.v. elkaar is niet heel moeilijk om te maken, maar wel vervelend (12 versterkertjes nodig, juiste filters om iedere keer 30 graden op te schuiven).

w_oute_r

w_oute_r

• >250 berichten
  • 654 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 oktober 2010 - 20:12

Je hoeft maar een roervlo te bewegen, je kan je (sterke) magneet redelijk ver onder je verwarmingselement brengen. Zolang je magneet niet in contact met het element of het plaat staat, zal de temperatuur erg meevallen.

Thionyl

Thionyl

• >1k berichten
  • 1595 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 oktober 2010 - 21:29

Je sloopt een oude (fiets) dynamo, dan heb je een mooie dubbel (glij)gelagerde as. Daarop zet je een sterke magneet vast , bijv zo'n neodynium geval ( of desnoods 2) en dat drijf je aan met een 12 V motortje met vertraging en een metalen veer via 2 wieltjes. Klaar is kees.
Snelheidsregeling via een halogeendimmer, of andere electronica, is dan ook nog mogelijk.

Alles kan mooier en beter en sommige zwammen echt, maar op deze manier heb ik er meerdere gebouwd. Weinig arbeid en kosten en werken perfect, ook met verwarming.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures