Springen naar inhoud

Evenwichtsconstante carbonaatbuffer

• Log in om te kunnen reageren

koen2all

koen2all

• >25 berichten
  • 74 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 oktober 2010 - 15:45

Hoi allemaal!

Ik doe mijn profielwerkstuk over de bufferwerking van bloed. Nu ik vakantie heb, kan ik flink aan de gang met typen en het zoeken van meer info. Laatst kwam ik een internetpagina tegen over de carbonaatbuffer en het rekenen hieraan. Daar heb ik een vraag over.

De evenwichtsreactie is als volgt:
H3O+ + HCO3- ↔ H2CO3 + H2O ↔ 2H2O + CO2

Het zijn dus eigenlijk twee reacties waarvan de linker een zuurbase-reactie is. Als ik van beide reacties de evenwichtsconstanten wil opstellen, krijg ik:
K1 = [H2CO3] / [H+][HCO3-]
met:
Kz = [H+][HCO3-] / [H2CO3]
en
K2 = [CO2] / [H2CO3]

De twee reacties lopen tegelijkertijd. Tot hier kan ik het volgen, maar vervolgens wordt de volgende stap gemaakt:
[H2CO3] = [H+][HCO3-] / Kz = [CO2] / K2

Hier vat ik het niet helemaal meer, en daarom de laatste twee stappen ook niet:
[H+] = (Kz / K2)([CO2] / [HCO3-])
en
pH = pK - log([CO2] / [HCO3-])

Misschien zie ik iets over het hoofd of klopt mijn redenatie niet. Kan iemand mij deze stappen uitlegen?

Alvast bedankt!
Koen

Veranderd door koen2all, 23 oktober 2010 - 16:05

Tempus omnia vulnera sanat, sed cicatrices manent...

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 23 oktober 2010 - 20:03

Beide worden ze omgeschreven naar "[waterstofcarbonaat] = ", daarom mag je ze aan elkaar gelijk stellen. Simpele wiskunde waarbij kennis van breuken om de hoek komt kijken, meer is het niet.

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 oktober 2010 - 20:06

Het is heel eenvoudig. Neem je vergelijking voor Kz en die voor K2. Schrijf ze om zodat [H2CO3] uitgedrukt wordt in de andere grootheden. Je krijgt op die manier dus twee utdrukkingen voor [H2CO3] die je aan elkaar gelijk kunt stellen (immers, ze zijn beide een uitdrukking voor [H2CO3]). Daarna is het nog een kwestie van omwerken en links en rechts de log nemen.

koen2all

koen2all

• >25 berichten
  • 74 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 oktober 2010 - 12:33

Pff.. Excuses dat ik jullie hiermee heb moeten lastigvallen, ik dacht weer eens veel te moeilijk :oops: . Toch bedankt voor jullie opheldering! Mocht ik nog eens een vragen hebben over mijn PWS, dan zal ik die hier denk ik posten ;) .
Tempus omnia vulnera sanat, sed cicatrices manent...

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures