Formol 30%

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Formol 30%

Hej,

Ik heb een destillatie uitgevoerd met 400ml formol 30% (15% methanol) van het merk "forever".

Nu heb ik 2 fracties, geen van bijde brand bij contact met open vlam...

1 fractie is 300ml en de andere 100ml.

De grootste fractie heeft een melkachtige schijn, de kleinste is helder.

Nu mijn vraag, hoe kom ik erachter waaruit elke fractie nu precies bestaat?

Maw is er een goeie manier om te testen welke fractie Methanal is en welke methanol?

Moet ik de melkachtige fractie opnieuw destileren? is het eigenlijk wel doenbaar om dit spul uit elkaar te halen?

De bedoeling is een flesje methanol en een flesje methanal te maken voor verdere proefjes mee te doen.

Wie kan me hiermee helpen?

grtz Rob

Berichten: 3.145

Re: Formol 30%

Een flesje methanal maken is niet eenvoudig, want methanal is een gas. Dat heb je er waarschijnlijk voor een groot deel uit weggekookt. De melkachtige kleur komt waarschijnlijk door polymerisatie van de methanal, je krijgt dan paraformaldehyde.

Wil je een heldere vloeistof houden met methanal, dan moet er ook methanol in zitten. Dit beperkt de polymerisatie van methanal.

Berichten: 3

Re: Formol 30%

Hej, bedankt alvast,

Dat is ook goed, die paraformaldahyde kan ik zelf toch terug in oplossing brengen?

Ik heb beide substansies een nacht en dag laten rusten.

De grootste fractie (300ml) is nog steeds hetzelfde, beetje melkachtige schijn.

Ik ga proberen deze nogmaals te destileren.

De kleinste fractie verraste me echter, gisteren was deze helder als water, vandaag hebben zich er 2 lagen in gevormd, de bovenste laag is nu ook melkachtig, net zoals de grootste fractie van kleur is, en de onderste laag, lijkt op witte pasta?

Is dit dan paraformaldahyde?

Ik ga in ieder geval proberen om de witte pasta te scheiden van de andere stoffen in de kleine fractie.

Reageer