Springen naar inhoud

Gebruik volumetrische pipet

• Log in om te kunnen reageren

pimmodenhollander1

pimmodenhollander1

• >100 berichten
  • 244 berichten
  • Validating

Geplaatst op 24 oktober 2010 - 11:33

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag over het gebruik van een volumetrische pipet:
- voordat een dergelijke pipet wordt gebruikt, moet hij gespoeld worden met demiwater, om zeker te zijn dat hij schoon is van binnen (geen druppels blijven hangen aan de binnenkant).

Echter, als je de pipet dan laat leeglopen, blijft er altijd een beetje demiwater achter in de punt van de pipet (zowel bij een normale als bij een stasspuntpipet).

Nu vraag ik mij af: moet ik, voordat ik met de te pipetteren oplossing ga spoelen, de punt van de pipet van binnen droog maken of niet (en verschilt dit tussen de normale en de stasspuntpipet)? Want ik twijfel of er, als ik dat niet doe, demiwater vanuit de punt van de pipet in de te pipetteren oplossing komt, waardoor ik mijn oplossing zou verdunnen. :oops:

Kan iemand mij helpen?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

pimmodenhollander1

pimmodenhollander1

• >100 berichten
  • 244 berichten
  • Validating

Geplaatst op 24 oktober 2010 - 11:44

Ik zie nu trouwens dat ik mijn chemlevel verkeerd heb ingesteld. Hoe kan ik dat wijzigen?

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 oktober 2010 - 11:52

Dat laatste beetje hoort en moet je er ook niet uitblazen. Daar is de pipet nl op gekalibreerd. Dat laatste beetje demiwater kun je eruit halen maar hoeft niet, aangezien het daarna de bedoeling is dat je je pipet eerst 3x spoelt met de te pipetteren vloeistof.

Veranderd door Fuzzwood, 24 oktober 2010 - 11:53

pimmodenhollander1

pimmodenhollander1

• >100 berichten
  • 244 berichten
  • Validating

Geplaatst op 24 oktober 2010 - 19:26

Beste Fuzzwood,

Bedankt voor je reactie! :)

Ik mag er dus vanuit gaan dat de druppel water bij het spoelen van de te pipetteren oplossing in de pipet blijft?

Verder, verschilt dit nog tussen de normale en de stasspunt pipet?

Laatste punt: mocht ik het water toch uit de punt vandaan willen krijgen, zat ik te denken aan de volgende manieren:
- met behulp van pipetteerballon eruit blazen (op S-ventiel drukken en in de ballon knijpen)
- met een filtreerpapiertje, door deze tegen de punt van de pipet te houden, waardoor ik het water eruit hoop te zuigen.

Is dat handig op die manier?

Groeten

Chemistry is in the air

Chemistry is in the air

• >25 berichten
  • 44 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 oktober 2010 - 23:23

Als je het water absoluut uit de pippet wilt krijgen kan je het er inderdaad uit proberen te blazen met behulp van je pipetreerpeer. Ik zie echter niet waarom je dit zou willen doen. Zoals fuzzwood al zei dien je de pippet eerst een aantal maal met je werkoplossing te spoelen alvorens je deze gebruikt. Tijdens het spoelen zal de waterdruppel die in de punt van de pippet aanwezig is en het water dat elders tegen de wand van de pippet aanwezig is gemengd worden met deze werkoplossing, hierdoor zal de concentratie van de werkoplossing die op dat moment in de pippet aanwezig is niet meer gelijk zijn aan de concentratie van de werkoplossing die je oorspronkelijk in je pipet bracht. Je laat de pipet leeglopen en weer zal er vloeistof in de punt achterblijven. Deze vloeistof zal nu geen zuiver water meer zijn maar het resulaat van de waterdruppel en de werkolossing. De concentratie van deze druppel zal dus ook zo goed als de concentratie van de werkoplossing zijn. Toch spoelen we hierna nog twee keer na.

pimmodenhollander1

pimmodenhollander1

• >100 berichten
  • 244 berichten
  • Validating

Geplaatst op 26 oktober 2010 - 11:46

Dank voor jullie reacties!

Over het waarom ik eventueel de druppel water uit mijn pipet vandaan wil hebben:

omdat ik niet zeker weet, dat als ik de druppel erin laat zitten, en mijn pipet in de werkoplossing steek, of ik dan de monsteroplossing in het bekerglas waar ik uit pipetteer, contamineer met het water uit de punt of niet? :oops:

pimmodenhollander1

pimmodenhollander1

• >100 berichten
  • 244 berichten
  • Validating

Geplaatst op 26 oktober 2010 - 23:22

Nog een vraag over die pipetten:
Zit er qua voorspoelen nog verschil tussen de normale volumetrische pipet en die met een stasspunt? Aangezien een stasspunt een vrije uitloop heeft...

Bij een normale punt kan ik me voorstellen dat ik de druppel demiwater mag laten zitten, maar is dit ook zo bij een stasspunt, of moet daar het water er wel uitgehaald worden voordat je spoelt met werkoplossing??

Zou iemand me dat kunnen uitleggen?

Zou heel mooi zijn!

Breakdown_CF

Breakdown_CF

• >25 berichten
  • 91 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 december 2010 - 08:57

Je kan ook een beetje zelf kijken op de pipet of hij gekalibreerd is op dat laatste beetje water wat er nog in achterblijft.
Maar volgens mij is een stasspunt niet gekalibreert maar als je zelf continu aanleert je pipet 3x te spoelen met de vloeistof die je gaat gebruiken dan is het helemaal geen demiwater meer maar gewoon je monstervloeistof wat in je puntje blijft zitten.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures