Springen naar inhoud

Uitleg kalibratie pH meter

• Log in om te kunnen reageren

Maaij

Maaij

• 0 - 25 berichten
  • 25 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 oktober 2010 - 17:40

Hoi,

Ik heb een vraag over het kalibreren van een pH meter. Het uitvoeren zelf is niet het probleem, maar ik wil toch wat meer achtergrond info hebben voor mezelf.

Wij doen altijd een 2 punt kalibratie. Buffer 1 = pH 7 en buffer 2 is meestal pH 4

Wat wij doen is dan bepalen wat de offset en slope is.

Wat betekend deze parameters nu precies? Ik kan er weinig over vinden op internet.

Thanks

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

DeeVee

DeeVee

• >250 berichten
  • 252 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 oktober 2010 - 19:57

Offset en slope zijn de Engelse termen voor nulpuntsverschuiving en helling.

Bij een pH meting zet je eigenlijk de mV-waarden (potentiaal) die je elektrode meet uit in een grafiek tov de pH waarde. Bij een ideale elektrode bij 20įC heb je bij pH=7, 0mV en bij pH=4 174mV. Als je deze waarden in een grafiek zet (pH op de X-as, mV op de Y-as). Krijg je een rechte.

Zoals je weet uit de wiskunde is een rechte bepaald door een nulpunt en een richtingscoŽfficiŽnt. In het pH-geval is de richtingscoŽff. of helling (slope) het verschil in mV gedeeld door het pH verschil, dus, (0-174)/(7-4)=58mV/pH. Dit wordt de Nernstfaktor genoemd. De formule die de rechte beschrijft is trouwens de Nernstvergelijking (zoek even op Google). De Offset is de pH-waarde waar je elektrode 0mV meet. In het voorbeeld is de offset of nulpuntsverschuiving dus 0.

Maaij

Maaij

• 0 - 25 berichten
  • 25 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 oktober 2010 - 16:19

Bedankt voor de uitleg. Is nu wel duidelijk geworden :)

Bij een optimale meting moet de slope dus ongeveer 60mV/ph zijn.

pH 7 = 0 mV
pH 4 = 180 mV
pH 10 moet dan 420 mV zijn

Alleen moet 1 van deze 2 getallen (pH 4 of 10) negatief zijn omdat pH 7 = 0 mV. De vraag is welke is negatief?

DeeVee

DeeVee

• >250 berichten
  • 252 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 oktober 2010 - 11:30

Aangezien de helling altijd negatief is (-58mV/pH) is de potentiaal in het zure gebied positief en het basische gebied negatief. Dat merk je normaal ook tijdesn de kalibratie.

De Nernsfactor is theoretisch -59.16 mV/pH bij 25įC en -58.0 mV/pH bij 20įC. In de praktijk, en vooral bij oudere elektrodes, ligt deze waarde meestal wat lager (in absolute waarde dan). Een waarde boven deze theoretische waarden (bvb -60mV/pH) is theoretisch niet mogelijk. Als dit toch het geval is heb je een foutieve kalibratie. Meestal door slechte buffers of temperatuursfouten.

Maaij

Maaij

• 0 - 25 berichten
  • 25 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 oktober 2010 - 23:25

Is de offset dan het aantal mV wat hoort bij een bepaalde pH? dus 0 mV bij pH 7 en 177 mV bij pH 4 (bij 25C) of is de offset alleen wat hoort bij pH 7?

Als ik het goed begrijp: Bij een 2 punts kalibratie meet je toch 2 punten (2 offset?) waarmee je de helling bepaald (slope). Bij een 2 punts kalibratie hoort dus ook 2 offsets? Anders zal ik niet weten hoe de heiliing bepaald wordt :)

Veranderd door Maaij, 31 oktober 2010 - 23:35

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 31 oktober 2010 - 23:40

De 1e offset wordt uiteraard meegenomen. Teken maar eens 2 rechten naast elkaar die beide de vergelijking y = ax+b hebben. Wat als ik je nu zeg dat y = pH en x = mV? Kun jij dan de offset en slope aan a en b toewijzen?

Maaij

Maaij

• 0 - 25 berichten
  • 25 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 november 2010 - 09:54

Dat de 1ste offset meegenomen wordt is duidelijk, maar wat ik eigenlijk wil weten is: pH 4 = 177 mV = dit dan Offset 2?

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 01 november 2010 - 10:54

Nee, dat is gewoon het aantal mV die bij pH 4 hoort. Je hebt zo 2 punten waardoor een lijn getrokken wordt, met een bepaalde slope. Wat is daar niet duidelijk aan?

DeeVee

DeeVee

• >250 berichten
  • 252 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 november 2010 - 19:14

Fuzzwood heeft gelijk hoor. Eigenijk bestaat er geen 2de offset. Om een recht te defieren heb je enkel een offset (interceptie in de wiskunde) een een helling (richtingscoŽfficiŽnt) nodig.

Bij pH meting heb je een assenkrus waarbij de assen snijden bij pH= 7 en mV=0.

Als er bij de kalibratie een ofsettverschuiving optreedt, verandert de mV bij pH=7. De mV waarde bij pH4 verandert evenveel. De helling blijft dus gelijk. Als er geen nulpuntsverschuiving optreedt blijft de mV waarde op 0mV maar als de mV bij pH 4 toch wijzigt, heb je een verandering van helling (slope, richtingscoŽff.). In de praktijk heb je meestal zowel een verschuiving als een hellingsverandering.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures