Springen naar inhoud

[scheikunde] Dipoolmoment

• Log in om te kunnen reageren

Chemievragen123

Chemievragen123

• 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 oktober 2010 - 11:08

Hallo, ik heb een vraag over het dipoolmoment. In het boek staan een aantal dipoolmomenten en je moet zeggen of de binding uit moleculen bestaat of uit ionen. Bij de meeste staat een getal bijv. 6.1 en bij een paar staat er: niet van toepassing. Die met de n.v.t zijn ionen(ionbinding). Mijn vraag is dus heeft een ionbinding geen dipoolmoment??(ik snap het niet heel goed :P )

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 27 oktober 2010 - 13:47

Een ionbinding heeft inderdaad geen dipoolmoment. Enerzijds omdat het geen echte binding is (ionen zijn geen moleculen) en anderzijds omdat ladingen niet tussen elementen gedeeld worden (zoals bij dipolen) maar echt uitgewisseld.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 oktober 2010 - 20:56

Ik denk dat de eerste reden veruit de belangrijkste is. Je kunt een positieve en een negatieve lading, ook al zijn ze niet partieel, altijd als een dipool beschrijven. Het probleem bij een ionbinding is dat je geen "echte" paren kunt aanwijzen.

Chemievragen123

Chemievragen123

• 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 oktober 2010 - 18:45

Oke :D heel erg bedankt!

Veranderd door Chemievragen123, 30 oktober 2010 - 18:45

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures