ijzer(III)

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 9

ijzer(III)

hallo :)

Ik heb volgende week een tentamen scheikunde (4 havo). en nou werd er in me boek gevraagt om een ijzer(III) ion te tekenen, dus ik vroeg me af of deze tekening klopt? Want ik heb me rot gezocht maar kon nergens het antwoord vinden :P dus ik hoop dat iemand me kan helpen :)

Afbeelding

Mvg, aaron.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: ijzer(III)

Serieus te tekenen? Anders zou je met Fe3+ volstaan :)

Berichten: 9

Re: ijzer(III)

naja tekenen... gewoon een schematische weergave van het ion...

Berichten: 36

Re: ijzer(III)

Nee, deze tekening is helaas niet goed.

Je moet goed begrijpen dat er (binnen de normale moleculen) 4 verschillende soorten orbitalen bestaan, de s, p, d en f orbitalen.

De hoeveelheid elektronen die voorkomen in deze orbitalen zijn als volgt:

s=2

p=6

d=10

f=14

Dus een elektronenbaan/orbitaal met 8 elektronen kan officieel niet.

Als je nu wilt weten in welke volgorde deze banen zijn gerangschikt kun je gebruik maken van mijn onderstaande plaatje:

Afbeelding

Deze laat zien dat de vaste volgorde voor de orbitalen 1s,2s,2p,3s,3p,4s,3d etc. is.

Als je kijkt hoeveel elektronen in de s,p en d orbitalen zitten is dit dus: 2+2+6+2+6+2+10 etc. Dit is samen 30 elektronen.

Een normaal ijzer atoom heeft 26 elektronen. Dus de orbitalen 1s,2s,2p,3s,3p en 4s zijn verzadigd. Dat is samen 20 dus kom je nog 6 te kort die moeten in het 3d orbitaal worden verwerkt (dat 10 elektronen kan bevatten).

Echter hebben we hier te maken met ijzer 3PLUS dus zijn er 3 elektronen minder en dus bevat deze buitenste baan geen 6 maar 3 elektronen.

Nu kun je de banen dus gaan tekenen.

IJzer3 heeft dus 7 banen om zich heen waarvan de buitenste baan 3 elektronen bevat.

Dit aantal is ook aan te geven met het aantal bindingen dat een atoom aan kan gaan. Dit is weergegeven in onderstaand plaatje.

Afbeelding

:)

Berichten: 541

Re: ijzer(III)

Denk dat orbitalen wat te ver gaan voor 4 havo les stof.

Reageer