Vraag over het maken van een zilverspiegel

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 4

Vraag over het maken van een zilverspiegel

Beste allemaal,

Ik wil graag een polyurethaan glasheldere giethars bedekken met een zilverlaag.

Ik heb de volgende uitleg hierover gevonden:

http://www.experimenten.nl/zilverspiegel.html

Echter kwam deze niet helemaal overeen met andere beschrijvingen. Daarom heb ik enkele vragen hierover.

1) Is het echt nodig om salpeterzuur te gebruiken? Zijnde een chemie-leek (vergane VWO-scheikunde-glorie) neem ik aan dat dit alleen maar gebruikt wordt om de erlenmeyer brandschoon te maken?

2) In andere zilverspiegel beschrijvingen werd er geen kaliumhydroxide gebruikt. Waarom wordt deze extra stof toegevoegd?

3) Zal het polyurethaan goed reageren op de zilvernitraat/ammmoniak oplossing? Met andere woorden, zijn er risico's verbonden aan deze combinatie?

4) Zal de zilverlaag zich goed hechten aan het polyurethaan (net zoals aan glas)?

5) In sommige beschrijvingen wordt het mengsel verhit, in andere slechts rondgedraaid. Is verhitting nodig?

6) Ik heb een bron gevonden voor zilvernitraat, ammoniak en zoutzuur. Echter, de glucose (zuiver, geschikt voor chemie), salpeterzuur en kaliumhydroxide kan ik niet zo snel vinden. Weet iemand daar een goede website voor? (Ik las ergens op dit dat salpeterzuur bij de apotheek gekocht kan worden, maar de apotheken in de buurt bereiden zelf niet meer...).

Bij voorbaat hartelijk dank voor eventuele tips en uitleg!

Frank

Berichten: 216

Re: Vraag over het maken van een zilverspiegel

Waar woon je? Ik ken wel een goede drogisterij in Leiden.

Berichten: 4

Re: Vraag over het maken van een zilverspiegel

Helaas, in Maastricht...

Berichten: 3.145

Re: Vraag over het maken van een zilverspiegel

Gewone glucose van de toko of de drogist voldoet prima voor deze proef. Je moet druivensuiker kopen, zonder additieven.

I.p.v. kaliumhydroxide kun je ook natriumhydroxide kopen en dat laatste is te koop bij bijv. een DA-drogist en bij bouwmarkten als gootsteenontstopper (in kleine ronde witte flesjes met 500 gram in de vorm van witte korrels). Let op dat je pure natriumhydroxide koopt en niet een produkt met aluminiumstukjes of schilfers er in.

Salpterzuur is niet nodig voor maken van een zilverspiegel, het is echter inderdaad in combinatie met zoutzuur een zeer goed reinigende stof (koningswater). Jij hebt dit niet nodig.

Als laatste nog een waarschuwing. Laat de zilveroplossing met ammonia niet voor meer dan een paar uur staan. Bij lang staan ontstaat er een kristallijne korst van materiaal dat explosief is en al kan ontploffen bij schudden. Dus, doe je experiment met de zilverspiegel en neutraliseer direct de zilveroplossing door toevoegen van overmaat verdund zoutzuur (10% max.). Je krijgt een wit neerslag en dat is niet gevaarlijk meer. Dit kun je als klein chemisch afval inleveren.

Berichten: 4

Re: Vraag over het maken van een zilverspiegel

Beste woelen,

Hartelijk dank voor de uitleg.

Uit nieuwsgierigheid, waarvoor dient het natriumhydroxide?

Bedankt voor de waarschuwingen. Ik had inderdaad gelezen dat ik vrij snel het mengsel moest 'neutraliseren' met zoutzuur, maar ik wist niet dat het een oplossing van maximaal 10% moest zijn.

Bedankt,

Frank

Berichten: 3.145

Re: Vraag over het maken van een zilverspiegel

Het natriumhydroxide moet de oplossing voldoende basisch maken om de aanwezige ammoniak ook echt volledig als ammoniak in oplossing te hebben en niet als ammonium ion. Er moet echter ook weer niet te veel hydroxide aanwezig zijn. Bij te hoge pH lost het gevormde zilver(I) oxide niet goed op en krijg je minder complexvorming met ammoniak.

Berichten: 4

Re: Vraag over het maken van een zilverspiegel

Wederom bedankt voor de feedback. Ik ga er dan vanuit dat het polyurethaan niet 'aangetast' wordt door het mengsel.

Frank

Reageer