[scheikunde] Tekening van Cl en O verbindingen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[scheikunde] Tekening van Cl en O verbindingen

Hoi,

Ik wil graag tekeningen zien van Cl (chloor) en O (zuurstof).De tekeningen moeten met die schillen getekend zijn(dus die cirkels met daarbuiten de elektronen van de buitenste schil). De elektronenconfiguratie van Cl = (2,8,7) en van O = (2,6)

De covalenties van Cl zijn 1,3,5,7. De covalentie van O is 2.

Dus wil ik graag om het goed te snappen tekeningen hebben van de volgende verbindingen.

Cl(covalentie 1) en O (covalentie 2) -> Cl2O (Deze tekening heb ik al gevonden op internet)

Cl(covalentie 3) en O (covalentie 2) ->Cl2O3

Cl(covalentie 5) en O (covalentie 2) -> Cl2O5

Cl(covalentie 7) en O (covalentie 2) -> Cl2O7

Gebruikersavatar
Berichten: 560

Re: [scheikunde] Tekening van Cl en O verbindingen

Ik denk dat het vragen naar deze tekeningen wel een beetje makkelijk is. Je moet hier op het forum ook de eerste aanzet geven.

Wat je je beter kan afvragen zijn de volgende dingen:

1) Wat voor soort bindingen zijn er tussen atomen? (b.v. enkelvoudige, dubbele)

2) Hoeveel bindingen kunnen O en Cl maken met ander atomen?

Op deze manier kan je zelf de tekeningen maken van de bindingen die je geeft in je vraag. En ter controle kan je dan hier posten wat je denkt en dan kan men aangeven waar je fouten zitten (als die er zijn natuurlijk).

Berichten: 3

Re: [scheikunde] Tekening van Cl en O verbindingen

Ik heb de tekening proberen te maken van Cl2O3, maar volgens mij klopt die niet, want als je op mijn tekening ziet zie je dat de linker schil van Cl een omringt wordt door 12 elektronen en dat kan niet want hij mag maar maximaal 8 zijn.

Zie tekening:

http://img16.imageshack.us/img16/7338/cl2o3.jpg

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Tekening van Cl en O verbindingen

Waarom mag die andere chloor van jou geen 2e zuurstof gebonden hebben? ;)

Je pakt het overigens ook fout aan, je hebt allereerst veel te veel bindingen. Je mag er maar 4 maken: elk atoom wil 8 elektronen, dat zijn dus 40e in totaal. Chloor heeft 7 valentie-elektronen, dus dat is een defect van 2 (voor elke Cl 1) en zuurstof heeft er 6, defect van 6 (voor elke O 2). Bij elkaar is dat 8 elektronen, delen door 2 (2e/binding) = 4 bindingen.

Hou je 32-8=24 elektronen over voor 12 vrije elektronenparen. Dan ga je tellen hoeveel elektronen elk atoom nu heeft, elke binding telt 1x mee, vrije elektronenparen 2x, en je vergelijkt dat met het aantal valentie-elektronen. Minder elektronen tov valentie-elektronen, atoom krijgt dat verschil als +-lading en vice versa voor - lading.

(En ja, als je het goed doet hou je een elektrisch neutraal molecuul over dat overal octetomringing heeft).

Berichten: 3

Re: [scheikunde] Tekening van Cl en O verbindingen

Fuzzwood schreef: Waarom mag die andere chloor van jou geen 2e zuurstof gebonden hebben? ;)

Je pakt het overigens ook fout aan, je hebt allereerst veel te veel bindingen. Je mag er maar 4 maken: elk atoom wil 8 elektronen, dat zijn dus 40e in totaal. Chloor heeft 7 valentie-elektronen, dus dat is een defect van 2 (voor elke Cl 1) en zuurstof heeft er 6, defect van 6 (voor elke O 2). Bij elkaar is dat 8 elektronen, delen door 2 (2e/binding) = 4 bindingen.

Hou je 32-8=24 elektronen over voor 12 vrije elektronenparen. Dan ga je tellen hoeveel elektronen elk atoom nu heeft, elke binding telt 1x mee, vrije elektronenparen 2x, en je vergelijkt dat met het aantal valentie-elektronen. Minder elektronen tov valentie-elektronen, atoom krijgt dat verschil als +-lading en vice versa voor - lading.

(En ja, als je het goed doet hou je een elektrisch neutraal molecuul over dat overal octetomringing heeft).
Volgens wat jij hebt uitgelegd is een beetje te ver voor mij.Ik heb de vraag in het boek gescand en daarbij nog informatie van de tabellenboek.Dus vraag 18 is het.Maar ik moet weten hoe ik aan de antwoorden kom.

Zie hier:

http://img840.imageshack.us/img840/5093/scannen0012m.jpg

http://img716.imageshack.us/img716/1246/scannen0013r.jpg

http://img266.imageshack.us/img266/7388/scannen0015.jpg

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Tekening van Cl en O verbindingen

Dat is dus wel hoe het moet, met andere woorden leren en studeren en vooral oefenen. Probeer mijn antwoord anders eens te betrekken op veel makkelijkere stoffen zoals water. Let er wel op dat waterstof maximaal 2 elektronen in de buitenste schil heeft ipv 8.

Reageer