Stasspuntpipet

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 244

Stasspuntpipet

Hallo allemaal,

Ik heb van de week een vraag gesteld over het gebruik van een volumetrische pipet.

Voor het gebruik van een dergelijke pipet spoel je deze met demiwater om er zeker van te zijn dat deze helemaal schoon is van binnen. Na dit spoelen blijft er in de punt van de pipet demiwater achter, wat ook zo hoort.

Er is mij aangegeven dat ik dit water in de punt mag laten zitten terwijl ik de pipet 3 maal ga spoelen met de werkoplossing (ik was bang voor contaminatie van mijn werkoplossing als ik dat zou doen, maar dat is dus onnodig :) ).

Echter, er zijn twee soorten volumetrische pipetten: een met een normale punt (die bij het legen onder een hoek van 45 graden tegen de wand van de ontvanger moet worden gehouden) en een met een geslepen punt, een zogenaamde stasspunt (die vrij uitloopt).

Dat ik het water in de punt van de pipet mag laten zitten, geldt dat voor zowel de pipet met normale punt als voor de pipet met stasspunt?

Kan iemand me dit uitleggen? Zou super zijn :oops: .

Re: Stasspuntpipet

"Er is mij aangegeven dat ik dit water in de punt mag laten zitten terwijl ik de pipet 3 maal ga spoelen met de werkoplossing (ik was bang voor contaminatie van mijn werkoplossing als ik dat zou doen, maar dat is dus onnodig )."

Om te spoelen haal je een beetje uit je werkoplossing in een bekerglas en ga je spoelen en gooi het het restant van de werkoplossing die mogelijk verontreinigd is weg.

Vervolgens giet je nieuwe werkoplossing in het bekerglas en vandaaruit ga je pipetteren als je werkoplossing (bv standaard) geen verontreiniging kan verdragen.

Conclusie: je pipetteert niet direct vanuit je werkoplossing als je op zeker wilt gaan.

Dit gaat op voor iedere pipet.

typo.

Berichten: 244

Re: Stasspuntpipet

Top, bedankt voor de reactie!

Ik begrijp dus dat ik na na het spoelen met demiwater, de resterende druppels mag laten zitten en de pipet gewoon kan spoelen met monsteroplossing. Ik neem aan dat je pas de (mogelijk verontreinigde) oplossing weggooit na 3 maal spoelen? Of doe je driemaal een kleine hoeveelheid in een bekerglas om te spoelen en dit na iedere spoelbeurt weggooien? Aangezien de oplossing na 1 keer spoelen verontreinigd kan zijn?

Groeten

Re: Stasspuntpipet

Realiseer dat verontreinigd in deze situatie eigenlijk niet het goede woord is het is een zeer kleine verdunning die je niet meer terug vindt in je uiteindelijke hoeveelheid die je pipetteerd.

Reken eens: 100 ul (eigenlijk wel erg veel) in je punt en 10 ml in je bekerglas, dat is de eerste keer 0,1%

en bij 1 ml pipetteren wordt dat 0,01%.

In de praktijk zijn de cijfers veel beter, in die bv 1 ml pipet blijft echt geen 100 ul achter.

Berichten: 244

Re: Stasspuntpipet

Die berekening snap ik niet.

Bedoel je dat de 100 uL water die in je punt achter zou blijven in de werkoplossing terecht komt? Ik neem aan dat het nooit zoveel zal zijn?

Het meeste zal toch in je pipetpunt blijven, aangezien dat opgesloten zit (als je pipetteerballon op de pipet zit)? Misschien wordt de werkoplossing verdund door een fractie water die toch uit de pipet in de werkoplossing stroomt of misschien door diffusie van de werkoplossing vanuit het bekerglas in de punt van de pipet (maar dat lijkt me niet aan de orde)?

En dus de spoeloplossing pas na 3 maal spoelen weggooien en niet 3 maal opnieuw?

Groeten

Berichten: 244

Re: Stasspuntpipet

Beste Gerard,

Ik heb nog even naar de berekening gekeken.

Maar bedoel je dat er 100 uL in de punt achter zou blijven in de punt van een pipet (een pipet van hoeveel mL, of maakt dat niet uit?) en je gaat spoelen met 10 mL oplossing. Dan zou de verdunning toch 1% zijn? (je gaat er vanuit dat dit in de werkoplossing komt? gebeurt dat ook echt, nee toch?)

Vervolgens heb je het over het echte pipetteren, waarbij je het hebt over 0,01%.

Ik snap de berekening niet. Zou je dat asjeblieft uit kunnen leggen?

Zou heel mooi zijn :oops: .

Groeten

Re: Stasspuntpipet

Pim,

Je hebt helemaal gelijk, de verdunning is inderdaad 1% en als je dan 1 ml pipetteert en er zit 100 ul in dan is de verdunning 0,1%. :cry:

Dit is een geval van het allerergste soort, ik ga er vanuit dat er 100 ul in de tip achterblijft en dat die volledig in de spoelvloeistof terecht komt en vervolgens nogmaals 100 ul bij 1 ml pipetteren.

Dan heb je slechts 0,1 % verdunningfout.

In het echt gebeurt dat in de verste verte niet, er blijft geen 100 ul achter en er komt weinig tot niets in je spoelvloeistof terecht dus je afwijking is vele malen kleiner.

De spoeloplossing gooi je dus inderdaad pas na 3 x spoelen weg.

Berichten: 244

Re: Stasspuntpipet

Je hebt het over het pipetteren van 1 mL, maar dergelijke hoeveelheden pipetteer je toch niet met glazen volumetrische pipetten?

Ik neem aan dat we het over hetzelfde hebben, namelijk de glazen pipetten :) ? Die 1 mL is neem ik aan alleen bedoeld als voorbeeld? Sorry voor deze stomme vraag, maar toch... :oops:

Trouwens, erg bedankt voor je reacties :)

Re: Stasspuntpipet

Tim,

We hebben het over hetzelfde.

"Je hebt het over het pipetteren van 1 mL, maar dergelijke hoeveelheden pipetteer je toch niet met glazen volumetrische pipetten?"

Tegenwoordig bijna niet meer, maar ze bestaan vanaf 0,1 ml. In ieder geval met die heb ik gewerkt vroeger.

Ik heb nog 1,2,3 en 5 ml glazen volumetrische pipetten in de la liggen voor de enkele keer dat ik met perchloorzuur werk, dat heb ik liever niet per vergissing in mijn gilson.

Berichten: 244

Re: Stasspuntpipet

Nou, top.

Dan laat ik dat beetje water in de punt gewoon zitten voor het spoelen, nu ik weet dat ik er geen afwijkingen van krijg :) .

Dank je wel voor je uitleg :D .

Berichten: 244

Re: Stasspuntpipet

Gerard,

Toch nog een vraagje.

'Je hebt helemaal gelijk, de verdunning is inderdaad 1% en als je dan 1 ml pipetteert en er zit 100 ul in dan is de verdunning 0,1%.'

Ik snap die 0,1 % niet eigenlijk?

Kun je me dat nog uitleggen?

Groeten

Berichten: 244

Re: Stasspuntpipet

Beste Gerard,

Ik denk nu dat ik het begrijp.

Jij had het over 10 mL oplossing, waar in een heeel slecht geval de volle 100 uL demiwater uit de punt van de pipet terecht komt in de oplossing (wat nooit gebeurt :) ). Dit is dan een oplossing die 1% is verdund.

Vervolgens ga je drie keer spoelen en blijft er weer 100 uL achter in je punt (welke 1% is verdund).

Vervolgens ga je echt pipetteren en pipetteer je 1 mL nieuwe onverdunde werkoplossing, waarbij 100 uL 1% verdunde oplossing in de punt verandert in 1mL 0,1% verdunde oplossing in de pipet, wat je overtransfereert naar je ontvanger voor de werkelijke verdunning.

Moraal van het verhaal: er zal zeer weinig tot geen water in de spoeloplossing komen, waardoor ik aan het einde van de pipetteeracties een niet-traceerbare verdunning heb veroorzaakt.

Ik denk dat ik het zo goed zie?

Re: Stasspuntpipet

Helemaal goed Afbeelding

Berichten: 244

Re: Stasspuntpipet

Heel mooi! :D

Nu nog een laatste detail, hoogstwaarschijnlijk overdreven, maar toch.

De wanden van zo'n pipet zijn door het spoelen natuurlijk ook bevochtigd met de werkoplossing, die 1% verdund is, voordat je echt gaat pipetteren. Ik neem aan dat dit dermate kleine volumes zijn, dat we die verwaarlozen?

Erg bedankt voor je hulp!

Re: Stasspuntpipet

Ja dat klopt

en Pim, ga eens pipetteren je moet je veel oefenen voordat je pipetteerfout in de buurt komt van dit soort fouten.

Reageer