[vloeistofmechanica] waterleidingberekeningen

Moderator: physicalattraction

Reageer

[vloeistofmechanica] waterleidingberekeningen

Hallo iedereen.

Even een vraagje. Hoe bereken ik de leidingweerstand in een PVC leiding? En hoe bepaal ik de dikte van de leiding?

Er moet water vanuit een buffer gepompt worden met een centrifugaalpomp. Het hoogte vershil is 1.5 meter. De maximale lengte van een leiding is 20 meter.

Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen met eventueel formules e.d. mochten er vragen zijn kunnen die altijd gesteld worden.

Groetjes.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [vloeistofmechanica] waterleidingberekeningen

rechte leidingen?

bochten/knieën?

terugslagkleppen? Afsluiters?

t-stukken?

Hoogteverschil doet weinig terzake, wel het aantal liters dat je per minuut wil verpompen?

dikte leiding, bedoel je diameter of wanddikte (drukbestendigheid)?

Zal het systeem vele jaren draaien? want dan is een beetje ruime leiding altijd beter dan een krappere. Iets duurder in aanleg, veel goedkoper in gebruik. Voor die 20 m niet teveel moeite doen aan rekenwerk. Gewoon ruim zat pakken.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Re: [vloeistofmechanica] waterleidingberekeningen

het zijn verder rechte leidingen. En er zitten wel bochten in e.d. Ook terugslagkleppen en afsluiters. De rest ook.

Ik weet alleen niet hoe ik hier tekeningetjes moet plaatsen anders kon ik het duidelijker uitleggen.

Met leidingdikte bedoel ik de binnendiameter van de leiding.

Ik ben bezig met het ontwerpen van een fonteininstallatie waarbij het water gefilterd wordt.

Dus als ik wat kan plaatsen is het misschien duidelijker

greetz erwin

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [vloeistofmechanica] waterleidingberekeningen

als er nog een filter tussenstaat, zullen je leidingverliezen hierbij in het niet vallen. Dus dan is het betrekkelijk zinloos hier veel aan te rekenen. Hoeveel water wil je per minuut (of kuub/uur) verpompen, dat is punt 1. Dan kunnen we met een natte vinger wel een geschikte diameter kiezen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 17

Re: [vloeistofmechanica] waterleidingberekeningen

hier heb je eventueel wat formules.

http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...ght=drukverlies
als er nog een filter tussenstaat, zullen je leidingverliezen hierbij in het niet vallen. Dus dan is het betrekkelijk zinloos hier veel aan te rekenen.
???hoe bedoel je dat???
Een dag niet gebrandt is een dag niet geleeft

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [vloeistofmechanica] waterleidingberekeningen

Jan van de Velde schreef:  
als er nog een filter tussenstaat, zullen je leidingverliezen hierbij in het niet vallen. Dus dan is het betrekkelijk zinloos hier veel aan te rekenen.  
???hoe bedoel je dat???
Theoretisch is alles relatief natuurlijk. Een goed gekozen schoon filter zal minder drukverlies opleveren dan een lange dunne leiding. Maar in de praktijk filters blijven niet schoon, als je ze plaatst ga je er van uit dat er na verloop van tijd een zekere mate van dichtslibbing zal optreden. Dat betekent dat in je totale drukverlies over je hele systeem in de loop van de tijd het drukverlies over je filter een relatief grotere betekenis zal krijgen. Dit kan zo hard gaan dat in systemen met grote waterstromen filters vrijwel altijd uitgerust worden met automatische terugspoelsystemen, die op gezette tijden het filter in tegengestelde richting laten doorstromen om opgevangen vuil uit het systeem te verwijderen. Anders wordt de energierekening te hoog.

Hoe ruimer je je systeem pakt, hoe minder drukverliezen, hoe meer water je kunt verplaatsen met dezelfde hoeveelheid energie. Je kunt hier wel heel veel aan gaan rekenen als je het leuk vindt, maar voor een fonteinsysteem, waarvan ik aanneem dat het jaarrond draait (nog geen antwoord op gehad) komt het niet op een tientje meer of minder voor onderdelen, wel op vele tientjes meer of minder energierekening. Daar hoef je niet eens aan te rekenen. Je kiest een pomp die de benodigde druk kan leveren bij een gewenst volume (en geen spat groter), en die bij die druk en dat volume op de top van zijn P/Q curve werkt. En je zorgt voor zo min mogelijk verlies onderweg. Een pompje dat nog maar 100 W zwaarder is dan nodig (om leidingverliezen op te vangen), kost op jaarbasis 157 euro meer aan energiekosten. (0,1 kW x 24 uur x 365 dagen x 0,18 euro= 157 euro). Dus je kunt nogal wat uitgeven aan een wat groter filter, grotere leidingen en grotere hulpstukken (kranen, terugslagkleppen bochten etc) in ruil voor een kleiner pompje....... :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 17

Re: [vloeistofmechanica] waterleidingberekeningen

(nog geen antwoord op gehad)
Ja Erwin1 geef dan is even alle gegevens + tekeningen + alles, dan kennen we zien waar over we praten. bvd.
Een dag niet gebrandt is een dag niet geleeft

Reageer