Springen naar inhoud

[scheikunde] Vraagstuk oefententamen

• Log in om te kunnen reageren

Wishing

Wishing

• 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 oktober 2010 - 16:22

Hooi :)
Ik ben een oefententamen aan t maken voor chemie. Nu kom ik bij de volgende vraag, maar ik kom er echt niet uit.. Wie kan me helpen?

"We hebben een FeCl3-oplossing met een concentratie van 0,175 M. Hoeveel ml van deze oplossing hebben we nodig om 250 ml oplossing te maken met een concentratie aan Cl--ionen van 0,300 M?"

alvast bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Typhoner

Typhoner

• >1k berichten
  • 2446 berichten
  • VIP

Geplaatst op 30 oktober 2010 - 16:38

hoeveel mol Cl- bevat je uiteindelijke oplossing dan in totaal? Hoeveel mol Fe3Cl heb je daarvoor nodig? Hoeveel ml van je oorspronkelijke oplossing is dat?

Veranderd door Typhoner, 30 oktober 2010 - 16:38

This is weird as hell. I approve.

Wishing

Wishing

• 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 oktober 2010 - 17:46

Bedankt voor de tussenstappen, maar zou je ze ook verder kunnen uitwerken? Ik weet het echt niet.

pimmodenhollander1

pimmodenhollander1

• >100 berichten
  • 244 berichten
  • Validating

Geplaatst op 30 oktober 2010 - 18:38

"We hebben een FeCl3-oplossing met een concentratie van 0,175 M. Hoeveel ml van deze oplossing hebben we nodig om 250 ml oplossing te maken met een concentratie aan Cl--ionen van 0,300 M?"

Je kunt allereerst berekenen hoeveel mollen Cl[-/SUP] je nodig hebt. Je weet namelijk het eindvolume van je resulterende oplossing: 250 mL. Tevens weet je de concentratie hiervan: 0,300 M. Met deze gegevens moet je je aantal mollen chloride-ionen kunnen berekenen.

Als je die weet, kun je verder. Je weet dat 1 mol FeCl3 in totaal 3 mollen Cl- bevat, namelijk vanuit de formule FeCl3. Als je dus weet hoeveel chloride je nodig hebt, weet je ook hoeveel FeCl3 je nodig hebt, om dit te bereiken. Je kent de concentratie van deze oplossing: 0,175 M. Nu moet je het kunnen ;) .

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures