[scheikunde] Thermodynamica.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 24

[scheikunde] Thermodynamica.

Hallo allemaal!

Nadat ik vaak via google hier terecht kwam met mijn vragen heb ik dan eindelijk maar eens een account aangemaakt, omdat ik mijn vraag dit keer niet terug kon vinden!

Uiterlijk deze dinsdag om 20:00 moet ik een toets via internet inleveren, maar ik zit met nog wat vragen. Hopelijk kunnen jullie mij helpen!



Voor welke van de volgende processen (zie figuur) verwacht je een positieve entropieverandering?



a) N2(g,273K) -> N2(g,223K)

b) CO2 (s) -> CO2 (g)

c) Br2 (g) -> Br2 (l)

a) Als ik kijk naar de formule: G = H - TS

Dan weet ik dat als de temperatuur afneemt dat de entropie zal stijgen, mits H en G dezelfde waarde houden. Maar is dit wel de geschikte formule om iets te kunnen zeggen of S positief zal zijn? Zo ja, hoe weet ik dit dan?

b + c) Ik heb eigenlijk geen flauw benul wat een faseverandering doet met de Entalpie/Entropie. Iemand een uitleg/link?

Heb zo het gevoel dat ik iets mis :oops:

Volgende. Hier had ze niets over gezegd in college, en dan opeens een vraag. Geweldig! Kan er niets over vinden in ons boek..

In de tekening zijn de standaardreactievrije-energieen uitgezet in functie van de temperatuur voor drie reacties. Welke rechte a, b of c hoort bij reactie 1?

Afbeelding

Nu had ik de volgende beredenering uit mijn duim gezogen samen met een klasgenoot die er ook niets van snapte. Dus als het echt super fout is, dan excuses ;)

We moeten kijken wat het doet met de formule: G = -RT ln K

- De R = constante.

- T stijgt doorheen de grafiek.

- Evenwichtsconstante zal stijgen, omdat de eerste reactie een endotherme reactie is. Dit komt omdat een vaste reagentia uiteindelijk wordt omgezet in een product van gas.

Hierdoor is K groter dan 1.

Als K groter dan 1, R constant en T stijgt, dan zal G kleiner worden. Waardoor bij reactie 1, de grafiek af moet lopen. Het antwoord is dan ook c.

(Als deze bewering klopt, klopt het dan ook dat reactie 2 b moet zijn?)

Alvast bedankt voor de hulp!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Thermodynamica.

Ik kan je deze hint wel meegeven, al is het wel een kort-door-de-bocht regel: wat bevat meer orde en dus een lagere entropie? Een vaste stof of een vloeistof? Een vloeistof of een gas? 1 stof in de gasvorm of meerdere stoffen in de gasvorm?

Berichten: 24

Re: [scheikunde] Thermodynamica.

Ik kan je deze hint wel meegeven, al is het wel een kort-door-de-bocht regel: wat bevat meer orde en dus een lagere entropie? Een vaste stof of een vloeistof? Een vloeistof of een gas? 1 stof in de gasvorm of meerdere stoffen in de gasvorm?
Vaste stoffen hebben meer orde, omdat deze vast zitten in een rooster. En weinig bewegen. Gassen dan inderdaad meer wanorde.

Vast > vloeistof > gas. voor Entalpie.

Oke! Dus dan heeft de reactie met de meeste wanorde de hoogste entropie. In dat geval is Entropie iig positief.

B is dan de meest positieve, deze gaat van orde (s) naar wanorde (g)

C is dan juist negatief, deze gaat van wanorde (g) naar orde (l)

A heeft dan alleen te maken met temperatuur, wat ik mij meen te herinneren is dat bij een hogere temperatuur de moleculen meer gaan bewegen. Maar de temperatuur gaat van hoog naar laag, dus dan meer orde.

Antwoord: B.

Klopt dit?

En klopt mijn bewering bij de grafiek? Ben er eigenlijk van overtuigd dat reactie 1 inderdaad rechte c is. Maar reactie 2, ik twijfel. B of C..

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Thermodynamica.

1e deelvraag, klopt helemaal. Ik kan me ook helemaal vinden in je redenering.

Bij 2: probeer bij ze allemaal eens een kloppende reactievgl te bedenken waarbij je overal het aantal mol zuurstof links gelijk houdt en kijk dan hoeveel mol gas je rechts krijgt. Als je zelfs doorredeneert, zul je zien dat reactie a + c, reactie b geeft. ;)

Berichten: 24

Re: [scheikunde] Thermodynamica.

Je hebt de formule: ΔGo = -RT ln K

We kijken natuurlijk in functie van de Temperatuur dus we kunnen er altijd van uit gaan dat:

R = Constant

T = Stijgend.

Dan hangt het eigenlijk alleen van evenwichtsconstant K af.

Als K > 1, dan is ln K Positief. Go = steeds groter negatief getal. reactie is dus dalend bij stijgende temperatuur. rechte c.

Als K = 1, dan is ln K = 0. Go = 0. rechte b.

Als K < 1, dan is ln K Negatief. Go = steeds groter positief getal. reactie is dus stijgend bij een stijgende temperatuur. rechte a.

Hoe kan ik alleen aan de reacties die gegeven zijn zien wat de evenwichtsconstant is?

aA + bB -> cC + dD

K = [sup]c[/sup] [D][sup]d[/sup] / [A][sup]a[/sup] [B][sup]b[/sup]

Reactie 1 = C (s) + O[sub]2[/sub] (g) -> CO[sub]2[/sub] (g)

K = [CO[sub]2[/sub]] / [C] [O[sub]2[/sub]]

Zo ook voor reactie 2:

2 C (s) + O[sub]2[/sub] -> 2 CO

K = [CO][sup]2[/sup] / [C][sup]2[/sup] [O[sub]2[/sub]]

Kijk en dan zit ik vast :P Dan heb ik toch concentraties nodig om K te berekenen?

Berichten: 24

Re: [scheikunde] Thermodynamica.

Verder had ik nog een aantal losse vraagjes :oops:

1. Kun je aannemen: Hoe hoger de atoommassa hoe hoger de viscositeit?

Het gaat hierbij om het vergelijken van 4 moleculen die allemaal alleen C en H bevatten.

2. Volgende vaste stoffen hebben een kristalrooster. Wat zijn de sterkste interacties die voorkomen tussen de roosterpunten? Gebruik één van volgende termen: ionische binding, covalente binding, ion-dipool, waterstofbrug, dipool-dipool, dipool-geïnduceerd dipool, dispersie (ter vervanging van geïnduceerd dipool-geïnduceerd dipool)

Diamant, Xenon, IJs.

Diamant had ik gevonden op internet: is covalent, een rooster van alleen C atomen.

IJs is de waterstofbruggen.

Maar hoe beredeneer ik Xenon? Ik weet dat deze ingesloten zit in een kooi structuur omgeven door waterstofbruggen. Maar hij maakt zelf geen waterstofbrug?

3. Zoals wikipedia ook vertelt, waterstofbruggen komen voor bij O, F en N. Maar wikipedia zegt ook dat het als uitzondering ook wel eens voorkomt bij C. Mag ik er altijd van uitgaan dat zich daar ook waterstofbruggen vormen of juist beter er van uit te gaan dat dit niet gebeurt? Ik moest aangeven welke stoffen een waterstofbrug zouden vormen. Deze vormt dan toch geen waterstofbruggen? ->

<center>CH3CCH3

||

O</center>

Berichten: 24

Re: [scheikunde] Thermodynamica.

Up. :D

Misschien dan meer kans op nog een reactie op mijn vragen!

Berichten: 306

Re: [scheikunde] Thermodynamica.

Reactie 1 = C (s) + O2 (g) -> CO2 (g)

K = [CO2] / [O2]

Alleen gassen tellen mee voor de constante, dus K =1! Wat is dan G?

Reactie 2 = 2 C (s) + O2 (g) -> 2 CO (g)

K = [O2] / [CO][sup]2[/sup]

Hierbij zal K < 1 aangezien er meer deeltjes na de pijl [b]in gasvorm[/b] zijn dan ervoor! Wat gebeurt er dan met G?

Berichten: 24

Re: [scheikunde] Thermodynamica.

[quote='ajonker' date='ma 01 november 2010 om 16:26 uur']Reactie 1 = C (s) + O2 (g) -> CO2 (g)

K = [CO2] / [O[sub]2[/sub]]

Alleen gassen tellen mee voor de constante, dus K =1! Wat is dan G?

Reactie 2 = 2 C (s) + O2 (g) -> 2 CO (g)

K = [O[sub]2[/sub]] / [CO][sup]2[/sup]

Hierbij zal K < 1 aangezien er meer deeltjes na de pijl [b]in gasvorm[/b] zijn dan ervoor! Wat gebeurt er dan met G?[/quote]

Dan zou je zeggen dat reactie 1 = rechte b

En reactie 2 = rechts c

Als alleen gassen mee doen aan de evenwichtsconstant K, dan heb je dus inderdaad [CO[sub]2[/sub]] / [O[sub]2[/sub]]

Want vaste stoffen mag je invullen als 1. Dus [C (s)] = 1.

En ook bij reactie 2 zou je dan [C] weg kunnen laten.

Maar waarom moet je de concentraties dan niet kennen om te kunnen zeggen dat K = 1?

Hoef je dan alleen te kijken naar de exponenten en niet naar de concentraties van de stoffen? Want nu is het gewoon 1/1 en 1/2.

Reageer