Springen naar inhoud

[scheikunde] Berekeningen aan zuren en basen

• Log in om te kunnen reageren

lara-selman

lara-selman

• 0 - 25 berichten
  • 19 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 oktober 2010 - 19:14

Hallo,
ik heb over anderhalve week een SE over zuren en basen. Maar ik vind het nog steeds een erg lastig onderwerp (de basis snap ik wel, maar de berekeningen eraan zijn erg moeilijk).

Op school werken we met chemieoveral vwo (epn). Het is vooral hoofdstuk 16 wat ik niet snap (hoofdstuk 8 is de basis en hoofdstuk 16 gaat er verder op in).
Het gaat over reacties tussen zuren en basen, berekeningen aan oplossingen van zuren en basen, en over buffers.

Ik zou graag wat meer uitleg willen hebben over:
- hoe je moet berekenen wat een nieuw PH wordt als je er een bepaalde hoeveelheid van een zuur bij toevoegt
- hoe je kunt berekenen hoeveel ml je van een bepaald zuur hebt toegevoegd om een bepaald PH te hebben gekregen (bijvoorbeeld het PH is verandert van 6,5 naar 4,0, hoeveel van een bepaald zuur heb je er dan bij toegevoegd)
- hoe je Kz formules e.d. het beste aan kunt pakken (ik snap vaak niet hoe ze die formules helemaal omgooien en dan op het antwoord komen), ik dacht altijd dat wat in de reactievergelijking achter de pijl stond, dat dat bovenin de formule van Kz hoort, maar dit draaien ze vaak om vanwege H30+ ofzo.
- hoe buffers nou precies werken (ik weet dat het ph ervan nauwelijks verandert als je ze verdunt etc.)

Ik hoop dat iemand me hierbij kan helpen. Het boek geeft voor mijn gevoel net iets te weinig informatie, dus alle informatie is nuttig.

Groetjes Lara

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 01 november 2010 - 10:04

Ik heb natuurlijk dit boek niet zo bij de hand, dus met je vragen kan ik niet veel. En "ik wil graag meer informatie" is een onmogelijke vraag op een forum. We moeten precies kunnen zien waar de schoen wringt, dan kunnen we je verder helpen de stof te begrijpen.

Heb je oefensommen in het boek staan die je moeilijk vindt? Geef daar hier eens concrete voorbeelden van, samen met jouw oplossing. Dan kunnen de forumisten meekijken.

Veranderd door rwwh, 01 november 2010 - 10:05

blackmoa

blackmoa

• 0 - 25 berichten
  • 22 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 november 2010 - 13:48

Als je extra uitleg wilt dan kan je beter denk ik naar je leraar gaan, of aan je klasgenoten vragen.

lara-selman

lara-selman

• 0 - 25 berichten
  • 19 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 november 2010 - 16:15

Als je extra uitleg wilt dan kan je beter denk ik naar je leraar gaan, of aan je klasgenoten vragen.

Bij mijn leraar stel ik al tť veel vragen, en meestal snap ik dan de ene vraag wel maar dan de volgende weer niet, en zo blijft het doorgaan. Daarom heb ik ook niet een concreet voorbeeld, maar ik zal er morgen nog eens naar kijken en een voorbeeld plaatsen.

En mijn klasgenoten snappen het ook niet echt.

lara-selman

lara-selman

• 0 - 25 berichten
  • 19 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 november 2010 - 16:28

Ik heb natuurlijk dit boek niet zo bij de hand, dus met je vragen kan ik niet veel. En "ik wil graag meer informatie" is een onmogelijke vraag op een forum. We moeten precies kunnen zien waar de schoen wringt, dan kunnen we je verder helpen de stof te begrijpen.

Heb je oefensommen in het boek staan die je moeilijk vindt? Geef daar hier eens concrete voorbeelden van, samen met jouw oplossing. Dan kunnen de forumisten meekijken.

Okť ja ik snap je. Hier nog 2 vragen:

1. Soms heb je een reactievergelijking met H2O erin, maar dan moet je de Kz opstellen en de ene keer blijft H2O er wel in staan, de andere keer niet.
Bijvoorbeeld hierbij:

H3O+(aq) + H2O(l) --> H2O(l) + H3O+(aq)

[H3O+] [H2O]
--------------- = Kz
[H3O+]

Waarom wel H2O boven de streep en niet onder de streep? Hij staat toch aan beide kanten in de reactievergelijking.

2. En bij deze Kb formule staan andere dingen dan in de reactievergelijking (B is een of andere base.
Reactievergelijking: B(aq) + H2O(l) --> OH-(aq) + HB+(aq)

[OH-(aq)]2 (tot de macht 2)
-------------- = Kb
[B]o - [OH-]

Ik zal morgen nog een aantal (reken)voorbeelden posten, maar ik hoop dat ik hiermee al iets duidelijker ben en dat je antwoord kan geven op deze 2 vragen.

Veranderd door lara-selman, 01 november 2010 - 16:28

Machiavelic

Machiavelic

• >25 berichten
  • 94 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 november 2010 - 19:00

1. Soms heb je een reactievergelijking met H2O erin, maar dan moet je de Kz opstellen en de ene keer blijft H2O er wel in staan, de andere keer niet.
Bijvoorbeeld hierbij:

[H3O+] [H2O]
---------------  = Kz
      [H3O+]

Punt 1: H2O wordt volgens mij eigenlijk nooit in die formule gebruikt aangezien het gaat om het oplosmiddel
Punt 2: Die reactievergelijking is niet goed, voor de pijl is hetzelfde als na de pijl

Veranderd door Machiavelic, 01 november 2010 - 19:01

pimmodenhollander1

pimmodenhollander1

• >100 berichten
  • 244 berichten
  • Validating

Geplaatst op 01 november 2010 - 19:17

Lees dit even door:
http://nl.wikipedia....er_(scheikunde)

blackmoa

blackmoa

• 0 - 25 berichten
  • 22 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 november 2010 - 20:56

2. En bij deze Kb formule staan andere dingen dan in de reactievergelijking (B is een of andere base.

-------------- = Kb
[B]o - [OH-]

eeuhm is het niet

[OH-] * [HB+]
----------------=Kb
[B]

hoe kom je aan de tot de macht 2?

lara-selman

lara-selman

• 0 - 25 berichten
  • 19 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 november 2010 - 15:34

Bijvoorbeeld hierbij:

[H3O+] [H2O]
--------------- = Kz
[H3O+]

Punt 1: H2O wordt volgens mij eigenlijk nooit in die formule gebruikt aangezien het gaat om het oplosmiddel
Punt 2: Die reactievergelijking is niet goed, voor de pijl is hetzelfde als na de pijl

Ja dat dacht ik dus ook maar zo staat het wel bij de antwoorden en de leraar kon ook niet echt goed uitleggen waarom dat zo was.

lara-selman

lara-selman

• 0 - 25 berichten
  • 19 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 november 2010 - 15:36

-------------- = Kb
[B]o - [OH-]

eeuhm is het niet

[OH-] * [HB+]
----------------=Kb
[B]

hoe kom je aan de tot de macht 2?

tot de macht 2 is omdat die HB+ staat voor/verandert in OH-

Er staat namelijk een stukje theorie in het boek dat je dat zo moet veranderen maar ik snap het dus niet helemaal.
Ik zou namelijk ook jouw antwoord opschrijven, maar dat is dus niet goed.

lara-selman

lara-selman

• 0 - 25 berichten
  • 19 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 november 2010 - 15:39

Lees dit even door:
http://nl.wikipedia....er_(scheikunde)

Ja klopt, maar dat met Henderson-Hasselbalch ken ik niet, staat ook niet in ons boek. Zal het toch nog eens aan de leraar vragen.

lara-selman

lara-selman

• 0 - 25 berichten
  • 19 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 november 2010 - 15:46

Oja ik snap dit ook niet echt:

Bij CH3COO-(aq) + H3O+(aq) --> CH3COOH(aq)+H2O(l) moet je de Kz opstellen. Dit doen ze door de Kz van het een te delen door de Kz van de ander. Namelijk zo:
Kz = Kz[H3O+] / Kz[CH3COOH]

Waarom de Kz van wat links staat delen door de Kz van wat rechts van de pijl staat? Ik dacht dat je bij de Kz altijd het rechts voor de pijl moet delen door wat links voor de pijl staat?!
Kan iemand dit verklaren? En hoe weet ik dat ik de Kz van H3O+ moet nemen (van links van de pijl) en niet die van CH3COO- ??

LaserJet

LaserJet

• 0 - 25 berichten
  • 24 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 november 2010 - 16:55

Bij CH3COO-(aq) + H3O+(aq) --> CH3COOH(aq)+H2O(l) moet je de Kz opstellen. Dit doen ze door de Kz van het een te delen door de Kz van de ander. Namelijk zo:
Kz = Kz[H3O+] / Kz[CH3COOH]

En hoe weet ik dat ik de Kz van H3O+ moet nemen (van links van de pijl) en niet die van CH3COO- ??

Omdat H3O+ een zuur is => Kz en CH3COO- een base => Kb.

ceitwa

ceitwa

• >250 berichten
  • 365 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 november 2010 - 16:26

de reeks samengevat is erg nuttig als je dergelijke dingen nog eens wilt nalezen. mijn dochter gebruikt ze nu in 5vwo (en vorig jaar in 4vwo ook al) ook en de te verwachten examenstof staat erin. (zij heeft ook epn en vind het soms ook te oppervlakkig)

Veranderd door ellen4ever, 03 november 2010 - 16:27

lara-selman

lara-selman

• 0 - 25 berichten
  • 19 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 november 2010 - 21:40

de reeks samengevat is erg nuttig als je dergelijke dingen nog eens wilt nalezen. mijn dochter gebruikt ze nu in 5vwo (en vorig jaar in 4vwo ook al) ook en de te verwachten examenstof staat erin. (zij heeft ook epn en vind het soms ook te oppervlakkig)

Ja klopt ik heb ook samengevat scheikunde, het geeft veel informatie maar sommige dingen zijn me dus nog niet helemaal duidelijk

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures