[scheikunde] Berekenen warmtecapaciteit.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 24

[scheikunde] Berekenen warmtecapaciteit.

Geweldig die college's, ze leggen alle begrippen uit, maar geven verder geen oefeningen. En dan mag je opeens een tussentoets maken :P

Ik zit ook vast met de volgende vraag! Omdat het een ander onderwerp is wou ik het maar niet plaatsen in mijn andere topic. Zo is het later voor anderen misschien makkelijker te vinden in de zoekfunctie :D

Een blok koper van 725 gram op een temperatuur van 100,0 °C wordt in 1,00 liter water van 20,0 °C gebracht. Na de uitwisseling van warmte is de temperatuur van beide 25,0 °C. De warmtecapaciteit van water is 75,3 JK-1mol-1. Bereken de warmtecapaciteit van koper in J K-1,mol-1

Mijn oplossing tot ik vast zat:

q=m*C*ΔT

dTKoper: -75

dTWater: +5

mKoper= 11,41 mol (725 g/63,546 u)

mH2O= 55,51 mol (1000 g/18,016 u)

CKoper = ?

CH2O = 75,3 J K-1 mol-1

H2O :

q= 55,51*75,3*5 = 20899,515 J (nog niet afgerond)

Koper:

q = 11,41*C*75

Dan het probleem.

1. klopt het dat ik 75 en 5 (T) allebei positief moet houden.

2. Hoe kom ik aan de q voor het berekenen van de warmtecapaciteit van Koper.

Bedankt mensen!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Berekenen warmtecapaciteit.

Op vraag 1: nee, want dT voor het koper is -75 C.

Op vraag 2: dit is een gesloten systeem. Er gaat dus geen energie verloren. De energie die het water opneemt moet dus uit het koper komen. Dat koper staat energie af. q voor koper is dus negatief (wat je negatieve dT oplost).

Berichten: 24

Re: [scheikunde] Berekenen warmtecapaciteit.

Marjanne schreef: Op vraag 1: nee, want dT voor het koper is -75 C.

Op vraag 2: dit is een gesloten systeem. Er gaat dus geen energie verloren. De energie die het water opneemt moet dus uit het koper komen. Dat koper staat energie af. q voor koper is dus negatief (wat je negatieve dT oplost).
Dus water neemt 20900 J op, dus dan is qKoper -20900 J

Dan heb ik alles behalve C en kan ik C berekenen!

Heel erg bedankt! :D

Reageer