Aanwezigheid styreen in zelfgemaakte wieg,

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Aanwezigheid styreen in zelfgemaakte wieg,

Ik heb zelf een leuke wieg gemaakt in Polyester maar nu wil ik wel zeker weten dat dit niet schadelijk is voor een kind.

K heb ondertussen al zo'n 3 weken niet meer met chemicaliën aan de wieg gewerkt maar er blijft een zekere geur af komen. Nu heb ik op internet gevonden dat er reactie buisjes bestaan die van kleur veranderen wanneer styreen aanwezig is in de omgeving.

Kan je die reactiebuisje als leek zomaar even gebruiken of is er een zekere kennis vereist, heb je een dure luchtpomp nodig om een juiste hoeveelheid lucht door dat buisje te trekken....?

Is enkel styreen een zwaar schadelijk bestanddeel in Polyester of zijn er nog meer toxische stoffen?

Kan een vernis of verf de polyester voldoende afsluiten van de omgeving om alle gevaren weg te werken?

Berichten: 63

Re: Aanwezigheid styreen in zelfgemaakte wieg,

Goedenavond,

Er zijn wel verven die je over polyester kan zetten maar die hebben zelf ook weer schadelijke stoffen.

Mijn mening:

Ik zou per definitie geen wieg van polyester nemen, mar een van hout omdat dit een natuurlijk product wat van nature minder tot geen schadelijke stoffen in zich heeft. Ik zou dus niet gaan spelen met de gezondheid van een baby.

Ik zou de wieg niet weggooien maar gewoon als een sierstuk bewaren.

Groetjes

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Aanwezigheid styreen in zelfgemaakte wieg,

Styreen (styreen op Wikipedia) is geen monomeer dat in polyester (polyester op Wikipedia) zit. Het polymeer van styreen heet "polystyreen". Je ruikt dus iets anders, waarschijnlijk een andere stof die aan het polyester is toegevoegd. Of dit schadelijk is kan niemand hier beoordelen.

@Ghans "natuurlijke" stoffen zijn zeker niet standaard ongevaarlijk, en synthetische stoffen niet standaard giftig. Bovendien wordt ook een houten wieg behandeld met synthetische lakken en/of verven. Voor kleine kinderen worden heel strenge regels opgelegd aan de materialen die worden verwerkt in industriële produkten. Het is bekend (en moet acceptabel zijn) dat de verf van een wieg uiteindelijk in de maag van de baby belandt!

Berichten: 63

Re: Aanwezigheid styreen in zelfgemaakte wieg,

@ Rwwh,

Je hebt gelijk, en ik zal een volgende keer ook eerst lezen en een reactie posten als ik niet een kleine om me heen heb zwerven. Dan ben ik ook beter geconcentreerd.

Reageer