[scheikunde] Cis-trans, reactiepijlen en [H3O+]

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 24

[scheikunde] Cis-trans, reactiepijlen en [H3O+]

Hoi,

Misschien dat ik hier drie vragen kan stellen voor mijn examen morgen.

Ik dacht dat ik alles wist, maar ik ben toch weer in de verwarring gebracht, dus daarom vraag ik het hier.

- Afbeelding

Dit lijkt me duidelijk: een cis, maar bij een iets ingewikkelder molecuul zoals 1,2-dimethylcyclobutaan, geven ze naar mijn idee het verkeerde weer. Misschien dat iemand mij hiermee kan helpen?

- Wanneer gebruik je een pijl en wanneer een evenwichtspijl?

Bij een zwak zuur of base een evenwichtspijl, dat weet ik al, maar is dat alleen in een reactie met H2O of met een zuur-base reactie, zoals: CH3COOH(aq) + OH-(aq) --> CH3COO-(aq) + H2O(l)

Die laatste vraag doe ik wel later, dan blijft het nog een beetje duidelijk.

Bedankt!

Berichten: 244

Re: [scheikunde] Cis-trans, reactiepijlen en [H3O+]

Cis-trans isomerie komt ook voor bij 1,2-dimethylcyclobutaan. Het gaat er namelijk om dat twee gelijke groepen (in dit geval methyl) zich of allebei aan een verschillende kant van het vlak bevinden (trans), of allebei aan dezelfde kant (cis).

Mag jij raden wat ik hier bedoel met het vlak ;) .

Verder:

Evenwichtspijl --> gebruik je als een reactie niet aflopend is. Bijvoorbeeld: jij hebt het over azijnzuur. Als je dit oplost in water, zal slechts een klein deel van de azijnzuur zijn proton afstaan aan het water. Na het oplossen zijn de concentraties azijnzuur, acetaat en H+ onderdeel van een dynamisch evenwicht. Oftewel, een evenwichtspijl.

Normale pijl --> dus bij een reactie die wel afloopt. Bijvoorbeeld: titreer azijnzuur met NaOH. Als jij de hoeveelheid azijnzuur in een monster wil bepalen, is het natuurlijk wel zo handig om de azijnzuur helemaal te laten reageren. Oftewel, een aflopende reactie, dus met een pijl in één richting.

Reageer