[scheikunde] Redoxreacties

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[scheikunde] Redoxreacties

Goeie avond,

Ik zit namelijk met een probleem, ik kan namelijk geen redoxreacties oplossen. Kan er mij iemand stap voor stap de stappen uitleggen om deze redoxreactie oplossen aub? Ik heb namelijk donderdag een tentamen en ik kom al niet uit een wetenschappelijke richting, dus het is wat moeilijk voor mij om dergelijke vragen op te lossen. Hier is een oefening:

Vind voor volgende redoxreacties de redoxkoppels en duid de wijzigende oxidatietrappen aan. Stel de geëquilibreerde halfvergelijkingen op en combineer ze tot een correcte globale vergelijking.

MnO4- + Hg22+ => Mn2+ + Hg2+ (in zuur midden)

Alvast bedankt!

Berichten: 365

Re: [scheikunde] Redoxreacties

als je een binas mag gebruiken haal je ze uit de tabel en hoef je alleen maar te kijken in welke richting ze geschreven moeten worden.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Redoxreacties

Op het huiswerk en toetsenforum moet je het zelf proberen zover als je komt, en dan wordt je uit de brand geholpen. Doe eens een gok?

Berichten: 19

Re: [scheikunde] Redoxreacties

Uit je binas kun je de reacties zo overnemen.

Dus van MnO4 naar ... zoek je op in je binas en die reactie schrijf je op (dat is je eerste halfreactie).

Vervolgens doe je dat precies hetzelfde bij de andere (dat is de tweede halfreactie).

(heb mijn binas nu even niet bij de hand)

Om de volledige reactie te krijgen voeg je simpelweg de twee reacties samen, maak wel eerst het aantal elektronen van beide reacties aan elkaar gelijk.

Dan zet je in de volledige reactie voor de pijl wat er in beide halfreacties voor de pijl stond en je zet na de pijl wat er in beide reacties na de pijl stond.

Hoop dat ik je hiermee genoeg heb kunnen helpen.

Groetjes

Reageer