[scheikunde] mmol Fenol

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 14

[scheikunde] mmol Fenol

hallo iedereen,

Ik kom er maar niet uit met men huiswerk:

De verdelingsconstante Kv=[fenol]ether/[fenol]water is via een experiment te bepalen:

1 men schudt 2,400 g fenol met 200 mL water en 100 mL ether.(volume verandering bij het schudden buiten beschouwing laten)

2 als het evenwicht heeft ingesteld , tapt men de waterlaag af en voegt daaraan 8,00 mmol broom toe. de volgende reactie treedt op: C6H6O+ 3 Br2 <---->C6H3Br3O +3 HBr.

De vraag:

bereken het aantal mmol fenol in de waterlaag.

mijn vraag is hoe bereken ik dit?

Ik dacht : n=m/M=2,400/94,108=25 mmol en dan M=n/V=25/(0,200+0,100)=83 en dan M=n/V-->83=n/0,200-->n=83·0,200=17 mmol.

maar ik denk dat ik er naast zit Afbeelding

alvast bedankt,

Berichten: 306

Re: [scheikunde] mmol Fenol

Als je er van uitgaat, dat die 8 mmol broom voldoende is, die wordt toegevoegd, dan betekent dat er maximaal nog (8/3) mmol fenol in de waterlaag aanwezig is!

Berichten: 14

Re: [scheikunde] mmol Fenol

Als je er van uitgaat, dat die 8 mmol broom voldoende is, die wordt toegevoegd, dan betekent dat er maximaal nog (8/3) mmol fenol in de waterlaag aanwezig is!
o zo, okay dus als ik het goed begrijp kan er maximaal 8/3=2,7 mmol gevormt worden.

maar er blijft 2,52 mmol Br2 na de reactie over, dan is het toch zo dat er 2,52/3=0,84 mmol fenol na de reactie overblijft??

Dit betekend dus dat er in totaal 2,7-0,84=1,86 mmol fenol in het water zit???

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] mmol Fenol

Hoe kom je erbij dat er broom overblijft?

Berichten: 14

Re: [scheikunde] mmol Fenol

Hoe kom je erbij dat er broom overblijft?
Mijn exuses, vergeten te vermelden , maar er ontstaat 2,52 mmol broom na de reactie van C6H6O+ 3 Br2 <---->C6H3Br3O +3 HBr. :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] mmol Fenol

Als er die hoeveelheid broom over is, hoeveel heeft dan met fenol gereageerd?

Berichten: 14

Re: [scheikunde] mmol Fenol

Als er die hoeveelheid broom over is, hoeveel heeft dan met fenol gereageerd?
Er reageerd dan 8,00-2,52 =5,48 mmol Br2 met fenol.

En fenol reageerd met Br2 in verhouding 1:3, dus in feite regeerd er 5,48/3=1,83 mmol fenol met Br2 toch?? 8-[

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] mmol Fenol

Precies. Dat betekent dat er dus 1,83 mmol fenol in de waterlaag zat. Hoeveel mmol fenol had je in totaal en hoeveel daarvan zit nu dus in de etherlaag? Omzetten naar de concentraties in mol/l en die op elkaar delen volgens je formule en je bent er Afbeelding

Berichten: 14

Re: [scheikunde] mmol Fenol

Precies. Dat betekent dat er dus 1,83 mmol fenol in de waterlaag zat. Hoeveel mmol fenol had je in totaal en hoeveel daarvan zit nu dus in de etherlaag? Omzetten naar de concentraties in mol/l en die op elkaar delen volgens je formule en je bent er Afbeelding
o okay, dus als ik het goed begrijp:

- zit er 1,83 mmol fenol in water

- zit er n=m/M=2,400/94,108=0,026 =26mmol, 26-1,83=24 mmol fenol in ether.

Reageer