vonk ontladingen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 9

vonk ontladingen

Goedemorgen,

Ik zal maar direct toegeven, ik ben geen expert in elektrochemie/natuurkunde maar mijn vraag is heel simpel.

Is het mogelijk om relatief onschuldige vonkontladingen op te wekken in een geleidende vloeistof met daarin zeg metalen delen en evt. een gas?

Dus is het mogelijk om ontlading zichtbaar te maken in een vloeistof, zonder daarbij gevaarlijke situaties te creeeren?

Dit voor demonstratie en show doeleinden.

Ik hoop dat er mensen zijn die een antwoord voor mij hebben!

Alvast bedankt,

Robert

Berichten: 3.145

Re: vonk ontladingen

Als jij bedoelt dat je geen gebruik wilt maken van hoogspanning, dan is het antwoord simpelweg nee. Zonder hoogspanning kun je in een vloeistof echt geen vonkontladingen maken. Een vonkontlading is nl. het gevolg van doorslag van een medium onder een bepaalde veldsterkte. Voor lucht is de benodigde veldsterkte in de grootte orde van 1 MV/m. Zelfs over een mm moet je dan nog 1000 volt zetten om doorslag te krijgen. In speciaal daarvoor geconstrueerde gas ontladingsbuizen is de doorslag veldsterkte een stuk lager, zo'n 50000 tot 100000 V/m. Je kunt dan met een spanning van ergens tussen de 50 en 100 volt al doorslag krijgen over een mm afstand (denk bijv. aan zo'n klein neon lampje).

In vloeistoffen is de doorslag veldsterkte nog veel groter. Om die reden worden hoogspanningscircuits veelal in olie gedompeld. Doorslag verldsterktes van 10 MV/m zijn haalbaar.

Het enige wat je zou kunnen doen is bijv. een flitsbuisje onderdompelen in een heldere niet-geleidende vloeistof als wasbenzine of petroleumether. Over het flitsbuisje moet je dan met een stroombegrensde hoogspanningsgenerator een spanning zetten van meerdere kilovolts. Binnen in het flitsbuisje krijg je dan een kronkelende 'vonk'.

Het is een beetje zoals dit idee: http://woelen.homescience.net/science/phys...ning/index.html

Alleen moet jij dan een spanningsbron gebruiken die doorloopt. Misschien dat zo'n zgn. lucht ionisator/ozonizer voldoet. Die dingen geven een heel hoge spanning, meer dan genoeg om zo'n lampje te laten doorslaan, maar de stroom is niet zo groot dat het echt gevaarlijk wordt.

Als je echt 'dikke' vonken wilt, dan zul je een veel krachtiger hoogspanningsbron moeten gebruiken, maar dan wordt de hele opstelling ook veel gevaarlijker.

-----------------------------------------------

Misschien is een alternatief voor jou een constructie met hele heldere LED's, die m.b.v. een random generator worden aangestuurd om flitsen onder een heldere niet-geleidende vloeistof te maken.

Berichten: 9

Re: vonk ontladingen

Beste Woelen,

Allereerst bedankt voor je antwoord.

Wat ik bedoel is eigenlijk het soort van lading zoals bij een plasmabol.

Maar dan in een vloeistof. Hoge spanning ,maar een lage stroomsterkte.

Natuurlijk niet precies zo, maar iets in die richting.

Het idee is om een soort lightning struck effect te krijgen (storm in een glas water). Is dit realiseerbaar in een vloeistof, of kan dit gewoon niet door wat jij zegt de hogere doorslag veldsterkte?

Mvg,

Robert

Berichten: 3.145

Re: vonk ontladingen

Dit kan niet in een vloeistof, vanwege de doorslag veldsterkte.

Reageer