E.Coli kweken

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 5

E.Coli kweken

Hallo,

ik zou graag het effect van honing op infectiewonden willen aantonen.

Ik heb gelezen dat er in infectiewonden of brandwonden veel bacteriën zitten, waaronder de bacterie E.Coli.

Nu het is al bewezen dat Manukahoning een antibacteriële werking heeft.

Maar ik zou dit ook moeten aantonen met een simpel proefje.

Alleen weet ik niet WAAR ik zo'n E.Coli bacterie kan vinden. Moet ik dat aan een laboratorium gaan vragen? of..? Kan ik het zelf vinden?

Ik hoop dat jullie op mijn vraag kunnen beantwoorden, mijn mentor (voor mijn eindwerk) helpt me niet echt.

groetjes

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: E.Coli kweken

Dat is makkelijk zat te beantwoorden, maar ik weet niet of je er veel aan hebt: E.Coli zit echt overal, dus het is moeilijk te vermijden. Bijvoorbeeld je eigen ontlasting zit er vol mee!

Dat verhaal over die Manukahoning heeft een hoog W.C.-eend gehalte ("wij van wc-eend adviseren wc-eend") dus als je een experiment hebt opgezet moet je niet alleen wel/geen honing proberen, maar ook eens kijken of die manukahoning nou echt zo bijzonder is.

Berichten: 5

Re: E.Coli kweken

ok, maar ik ga die bacterie(n) dus van een schaafwond nemen, moet ik dan gewoon zo een wattenstaafje nemen, over deinfectiewond gaan en vervolgens dit op een agarbodem enten?

Het lijkt een beetje simpel.. of is dat niet zo?

Berichten: 374

Re: E.Coli kweken

Hoe denk je dat die op een schaafwond komen? Niet door dat de huid stuk is gegaan.

Dus waarom zo moeilijk doen en het van een schaafwond halen? Heb je ook nog eens last van stoffen uit het lichaam.

Berichten: 5

Re: E.Coli kweken

"Honey has been used for many centuries to cure and prevent bacterial infections in open wounds, cataracts, burns, scars, pressure ulcers, unhealed graft donor sites, leg ulcers, and other medical applications,..."

"...Honey may be the "natural cure"for most bacterial infections that could replace man-made antibiotics."

Daarom wou ik het dus uit een schaafwond halen, het is geen gewone proef, het is voor iets veel belangrijker.. Maar ja... :/ ik zal het gewoon proberen en als het niet gaat haal ik de bacterie van ergens anders wel.

thx

Berichten: 5

Re: E.Coli kweken

Heeft er iemand geen ander idee van waar ik die bacterie zou halen?

Mijn thema staat al vast , kmag da ni meer veranderen :"Honing als antibacterieel geneesmiddel?"

Re: E.Coli kweken

Je kunt de bacterie overal vinden, waarschijlijk ook op je toetsenbord, maar je zult toch moeten kweken en identificeren om zeker te weten dat je met de E.coli te maken hebt.

Berichten: 5

Re: E.Coli kweken

ok thanks! :)

Berichten: 216

Re: E.Coli kweken

E. coli is vrij makkelijk te isoleren. Je kunt ze vrij selectief opkweken als je medium met galactose en anaerobe omstandigheden gebruikt. Als je dit ent met bijvoorbeeld grachtwater is de kans vrij groot dat je alleen E. coli groei krijgt.

Berichten: 7

Re: E.Coli kweken

idd en als je daarna een E. coli kolonie overent op een schone agar dan hou je een reincultuur met e. coli over

Reageer