Buffers

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 244

Buffers

Hallo allemaal.

Ik heb een paar vragen over het prepareren van een buffer.

Ik zou onderstaande methode gebruiken om een buffer te maken.

-Bijvoorbeeld voor een 1L 0,1 M azijnzuur/acetaat buffer: 0,1 mol azijnzuur afwegen en dit oplossen in 900 mL water, pH meten en vervolgens NaOH toevoegen, totdat de pH goed is. vervolgens aanvullen tot ongeveer een liter. Bereiding gewoon in een erlenmeyer toch, aangezien eindvolume niet precies hoeft te zijn?

Mijn problemen:

1.als je na NaOH toevoeging op de juiste pH zit en je zit op een volume van ongeveer 950 mL en je vult aan tot ongeveer 1 L, verandert de pH dan ook? (volgens mijn boek niet, maar ik vind dat een beetje vreemd :oops: )

2. Aangezien je de NaOH drupsgewijs toevoegt, weet je niet precies wat de ionsterkte van de buffer is (aangezien je niet exact weet hoeveel NaOH je toevoegt. Je kunt het wel berekenen, maar dat is met concentraties ipv acitiviteiten, dus dat klopt ook niet helemaal), aangezien deze ook verandert door het toe te voegen NaOH. Of is dat niet zo belangrijk?

Kan iemand mij helpen?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Buffers

pimmodenhollander1 schreef: Hallo allemaal.

Ik heb een paar vragen over het prepareren van een buffer.

Ik zou onderstaande methode gebruiken om een buffer te maken.

-Bijvoorbeeld voor een 1L 0,1 M azijnzuur/acetaat buffer: 0,1 mol azijnzuur afwegen en dit oplossen in 900 mL water, pH meten en vervolgens NaOH toevoegen, totdat de pH goed is. vervolgens aanvullen tot ongeveer een liter. Bereiding gewoon in een erlenmeyer toch, aangezien eindvolume niet precies hoeft te zijn?

Mijn problemen:

1.als je na NaOH toevoeging op de juiste pH zit en je zit op een volume van ongeveer 950 mL en je vult aan tot ongeveer 1 L, verandert de pH dan ook? (volgens mijn boek niet, maar ik vind dat een beetje vreemd :oops: )

2. Aangezien je de NaOH drupsgewijs toevoegt, weet je niet precies wat de ionsterkte van de buffer is (aangezien je niet exact weet hoeveel NaOH je toevoegt. Je kunt het wel berekenen, maar dat is met concentraties ipv acitiviteiten, dus dat klopt ook niet helemaal), aangezien deze ook verandert door het toe te voegen NaOH. Of is dat niet zo belangrijk?

Kan iemand mij helpen?
1) Technisch gezien wel, maar omdat boven en onder de concentratiebreuk in de handerson-hasselbach vergelijking dus je volume staat, valt dit weg.

2) Je zou die NaOH als je het echt heel heel precies wil weten eerst stellen op oxaalzuur of van tevoren de pH van die oplossing heel precies bepalen. Maar dat maakt verder niet zoveel uit als je de pH van de buffer maar goed in de gaten houdt. pH = 4,75 is echt het optimum (en waar zou ik die nu vandaan halen? ;) ;) ;) )

Berichten: 244

Re: Buffers

Fuzzwood, dank voor je reactie.

1.Dus: een buffer hoeft niet precies bereid te worden, in een erlenmeyer is goed, niet in een maatkolf?

2.Verder, uit de buffervergelijking blijkt inderdaad dat het volume wegvalt, maar mag je dit dan bij een kleine verdunning als 950 --> 1000 mL ook zo interpreteren? Of is het verstandig na het aanvullen tot 1000 mL nog een pH meting te doen en als het ietsjes afwijkt, zal niet meer dan 0,03 of 0,04 units zijn, aanpassen? Of hoeft het niet dermate precies?

3.En als laatste, de ionsterkte hoeft dus niet precies bekend te zijn?

Alvast bedankt!

Berichten: 244

Re: Buffers

Nog een aanvulling op punt 3: Het gaat mij er niet zozeer om dat ik niet weet hoe sterk die NaOH is, maar niet precies weet hoeveel ik toevoeg. Of dat uitmaakt?

Berichten: 20

Re: Buffers

Okay, Persoonlijk zou ik als ik een buffer zou maken dat op de analytische manier doen. Dus eerst via de handerson-hasselbach verglijking netjes uitrekenen . Die manier noem ik de analystiche buffer. De manier hoe jij het beschrijft noem ik zelf de medische manier om een buffer te maken. Met beide manier heb je wel een buffer maar met de analystische manier (dus volgens de correcte maniere eerst uitrekenen) verkreeg je wel een correcte buffer met een betere buffercapaciteit. En daar draait het met een buffer nou eenmaal om. Een buffer moet kunnen bufferen. Op jou manier krijg je misschien wel een buffer maar wel met en verminderde buffercapaciteit.

Berichten: 677

Re: Buffers

Bij buffers voor HPLC zijn drie dingen belangrijk:

- de pH

- de concentratie

- de ionische sterkte

De beste manier om deze drie reproduceerbaar te houden is het volgende:

Voor een buffer met concentratie 50 mM meet je de vereiste hoeveelheden zure en basische component af (hier dus azijnzuur en natriumacetaat) voor een 0,1 M oplossing. Los beide componenten apart op in water in een maatkolf van 1 liter en leng aan tot de maatstreep.

Meng nu beide oplossingen met elkaar in een grote beker, en controleer de pH met een correct geijkte pH meter. Voeg zuur en base van beide oplossingen toe tot de correcte pH bereikt is.

Met geconcentreerde oplossingen van NaOH weet je nooit wat je uiteindelijke ionische sterkte zal zijn, en dit kan, voor kritische scheidingen, toch belangrijk zijn.

Je mag nooit volledig vertrouwen op de Henderson-Hasselbach vergelijking. Normaal gebruik je hiervoor zuurconstanten die bepaald werden door extrapolatie van ionische sterkte naar nul. Deze waarde moet gecorrigeerd worden voor de correcte temperatuur, en ionische sterkte. De uitkomst van Henderson-Hasselbach kan je natuurlijk wel als richtinggevend aanzien.

Berichten: 244

Re: Buffers

Jooken,

Thanks! Maar toch wel nog een vraag :oops: .

Je hebt het over een 50 mM buffer, die je wil bereiden door:

Twee oplossingen van 100 mM met elkaar te mengen tot de pH bereikt is? Ik neem aan dat je hier bedoelt, 50 mM? Want hoeveel van beide oplossingen je ook mengt, de oplossing blijft inderdaad 50 mM.

Ik vraag me alleen wanneer het voorkomt dat de ionsterkte van een buffer nauwkeurig bekend moet zijn, want op school hoefde ik daar nooit op te letten. Ook met HPLC hoefde ik dat niet te doen, mijn docent had het erover dat de concentratie ongeveer bekend moet zijn en de pH precies bekend.

Ik ben wel benieuwd wanneer ik de ionsterkte precies bekend moet hebben.

Berichten: 25

Re: Buffers

Je hebt gelijk ivm de ionensterkte dat deze niet voor de volle 100% moet gekend zijn. Als je steeds rond dezelfde waarde hangt in de opeenvolgende bufferoplossingen - en dat doe je als je met maatkolven en analytische balansen gaat werken - is er geen probleem. Ivm de pH, dit is iets kritischer, maar de pH hangt dan weer nauw samen met de onderlinge concentratie van je buffercomponenten, dus ook hier geen probleem.

Let wel op, als je je 2 componenten met een concentratie van 50mM mengt met elkaar en je mengt die beiden, dan verdun je elke component met 50% en bekom je dus een buffer met sterkte 25mM. Jooken is hier dus correct dat je beide componenten in dubbele concentratie moet maken.

Ook trouwens is het handiger om inderdaad de zuur en base van de buffer te mengen ipv het zuur half neutraliseren met NaOH.

Reageer