[scheikunde] Structuurformule van 3-hexeen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 9

[scheikunde] Structuurformule van 3-hexeen

Hoe maak je de structuurformule van 3-hexeen?

In 3-hexeen zitten 6 koolstofatomen en 12 waterstofatomen, met een dubbele binding tussen de 3e koolstofatoom en de 4e koolstofatoom.

Maar als je C-C-C=C-C-C hebt getekend, moet je de waterstofatomen er nog aan plaatsen. Kan iemand mij vertellen hoe je die moet verdelen, want ik snap niet op welke plekken je ze moet zetten.

Re: [scheikunde] Structuurformule van 3-hexeen

Aan elke C moet je 4 pootjes (bindingen) hebben zitten.

Berichten: 9

Re: [scheikunde] Structuurformule van 3-hexeen

Maar hoe kom je erachter hoeveel bindingen je aan elke C moet plaatsen? Want niet bij elke structuurformule moeten er 4 waterstofatomen aan een C vast zitten..

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Structuurformule van 3-hexeen

Daar zijn naamgevingen dus voor. Logische structuren in namen die je precies vertellen wat op welke C zit. Zolang dat niet gespecificeerd staat voor een C, plak je er H aan vast. En er wordt gezegd 4 pootjes, dat hoeven niet per se Htjes te zijn, die dubbelgebonden C telt voor elke C mee voor 2 pootjes, elke andere gebonden C voor 1.

Berichten: 9

Re: [scheikunde] Structuurformule van 3-hexeen

Oke ik denk dat ik nu de goede structuurformule heb getekend voor 3-hexaan.

Maar Fuzzwood, uw uitleg snap ik niet helemaal.

En ik begrijp ook nog steeds niet hoe je weet dat je bij 3-hexaan 4 pootjes moet tekenen bij elke C.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Structuurformule van 3-hexeen

Het is 3-hexeen, niet 3-hexaan... (eerste vereiste voor een chemica is nauwkeurigheid, zeker als het om naamgeving van een verbinding gaat 8-) )

Hoe je weet dat er bij elke C vier pootjes moeten zijn? Dat heeft men ooit onderzocht en dat volgt ook uit de orbitaalleer, die je waarschijnlijk later krijgt.

Voorlopig mag je het als een gegeven beschouwen: aan elke C horen vier pootjes, vier bindingen. Niet alleen bij 3-hexeen, maar bij elk organisch molecuul.

De dubbele binding tussen het derde en vierde C-atoom geldt voor elke C als twee bindingen. Het derde en vierde C-atoom heeft dan al drie bindingen. Er komt dus aan elk nog maar één H-tje aan.

De andere C´s (de tweede en vijfde) krijgen er dan? En elke van de twee eind C´s?

Berichten: 9

Re: [scheikunde] Structuurformule van 3-hexeen

Oke. Niet dat ik zoveel van scheikunde af weet, maar er staat toch écht in mijn scheikunde boek 3-hexaan. :D

Maar bedankt voor uw reactie :D

Ik zal morgen de structuurformule tekenen en kijken hoeveel C er nog bij komen.

Berichten: 9

Re: [scheikunde] Structuurformule van 3-hexeen

Oh sorry, 3-hexeen. (enorme spelfout) 8-[

Gebruikersavatar
Berichten: 560

Re: [scheikunde] Structuurformule van 3-hexeen

Okeej, 3-hexeen dus. En wat denk je dat de 3 aangeeft? Als dat weet kan je de structuur zo tekenen lijkt me.

Berichten: 9

Re: [scheikunde] Structuurformule van 3-hexeen

De 3 betekent dat er tussen de derde en vierde C een dubbele binding moet.

C-C-C=C-C-C

Eerste C : 3 pootjes

Tweede C : 2 pootjes

Derde C : 1 pootje

Vierde C : 1 pootje

Vijfde C : 2 pootjes

Zesde C : 3 pootjes



3+2+1+1+2+3= 12 pootjes.

Ik denk dat het zo goed is, en anders geef ik het op.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Structuurformule van 3-hexeen

Dit is goed.

Voor de volledigheid: wat zit er aan elk van die pootjes voor atoom, als het gaat om 3-hexeen?

Berichten: 9

Re: [scheikunde] Structuurformule van 3-hexeen

Eh, waterstofatomen?

Het zal wel iets anders zijn, maar wij hebben het tot nu toe alleen over de koolstofatomen en waterstofatomen.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Structuurformule van 3-hexeen

Wat zou het anders kunnen zijn? Zou dat niet in de naam staan dan?

Berichten: 9

Re: [scheikunde] Structuurformule van 3-hexeen

Nee uit 3-hexeen kan je toch niet halen welke atomen het zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Structuurformule van 3-hexeen

Precies, zou het dan niet logisch zijn (en dat is verder gewoon goed hoor) om dan aan te nemen dat het dan vanzelf H-tjes zijn?

Reageer