Het identificeren van een onbekende alkohol

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 9

Het identificeren van een onbekende alkohol

Hallo,

ik zit met een probleem voor mijn labjournaal voor school.

ik moest namelijk een referentiemonster (van 1% ethanol, 1% propanol en 1 % 1-pentanol in n-hexaan) injecteren op de capilaire kolom van de GC. We deden dit met een FID (Vlam ioniserende Detector)

We injecteerde tevens een monster van 1% oplossing van 2 primaire alkoholen in n-hexaan.

Ik heb vanuit de GC een grafiek gekregen waarbij de Y-as pA (en waar staat pA voor??) is en de x-as de tijd.

mijn dode tijd is 36 seconden. en mijn totale retentietijden zitten op: 16 seconden, 140 seconden en 300 seconden. (dit is al de totale retentietijd - de dodentijd)

nu is het doel van mijn experiment:

Bepaal met behulp van een kalibratiegrafiek log netto retentietijd versus het aantal c-atomen uit welke primaire alcoholen het monster bestaat.

Ik weet niet hoe ik het aantal C-atomen moet uitrekenen of moet je dat dan opzoeken?

en is dan de log retentietijd de tijden waarom mijn pieken zitten? dus in mijn geval op 16, 140 en 300 seconden?

Ik hoop zeer snel wat te horen!!

Groetjes, Lyanne

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Het identificeren van een onbekende alkohol

Waar ´pA´ voor staat weet ik niet (peak altitude?, per adres? pro analyse?). Volgens mij hangt het van je software-pakket af hoe de Y-schaal genoemd wordt. Ik zou er niet teveel aandacht aan besteden.

Het aantal C-atomen: dat moet je niet berekenen. Op jouw niveau moet je dat weten... Tip: hexaan heeft zes C-atomen.

Log retentietijd: de tijd waarop je pieken zitten is de retentietijd. Log is logaritme, toch?

Berichten: 873

Re: Het identificeren van een onbekende alkohol

Je hebt toch je referentiemonster? Deze bevat primaire alcoholen en daar heb je ook de retentietijden van.

Vergelijk deze met die van je oplossing van je 2 primaire alcoholen en dan moet je mbv interpolatie en/of extrapolatie kunnen bepalen welke 2 primaire alcoholen je hebt.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Het identificeren van een onbekende alkohol

pA zal wel staan voor peakArea. Maar dat is vreemd omdat een oppervlak 2-dimensionaal is en je niet op 1 as kan uitzetten.

Re: Het identificeren van een onbekende alkohol

pA pico-Ampere van de detector?

Berichten: 3

Re: Het identificeren van een onbekende alkohol

Zoals hierboven weergeven is moet je het aantal C atomen niet uitrekenen maar gewoon opzoeken, zou je echter ook wel uit je hoofd mogen :)

De manier van het bepalen welke alcoholen er in het mengsel zitten kan ook eenvoudiger. Je hebt de retentietijden bepaald toen je het referentie monster hebt gemeten. Na het prikken van je monster heb je opnieuw twee retentie tijden verkregen.

Vergelijk de tijden met de tijden van je referentie et voila!

Succes

Berichten: 40

Re: Het identificeren van een onbekende alkohol

Waarschijnlijk heb je je antwoordt al.

Je weet dat je referentieoplossing uit 1% ethanol, 1% propanol en 1% 1-pentanol in n-hexaan bestaat.

je berekent de netto retentietijd (t'r) in jou geval noem jij deze je totale retentietijden.

16, 140 en 300 seconden.

de log van deze waarden zet je uit tegen het aantal C atomen waaruit ethanol, propanol en pentanol bestaan. Trek hier een kalibratielijn doorheen.

Vervolgens heb jij je monster gemeten. bereken weer de log(r't) van je pieken en vergelijk deze met de grafiek.

Op deze manier kun je m.b.v. de ijkgrafiek (log netto retentietijd vs het aantal c atomen) je monster bepalen.

Reageer