Springen naar inhoud

Viscosimeter van Ostwald

• Log in om te kunnen reageren

soeffie

soeffie

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 november 2010 - 13:06

Beste mensen,

Mijn practicumpartner en ik moeten een proef uitvoeren waarbij we van verschillende stoffen de viscositeit moeten bepalen. Bij de bepaling zullen we gebruik maken van de viscosimeter van Ostwald.

Ik zal hieronder de werkwijze van onze proef uitleggen zodat jullie een beeld hebben van wat wij moeten doen. Daarna zal ik twee vragen hebben waar mijn practicumpartner en ik niet uitkomen.

Werkwijze van de proef!
1. Vul zonodig het waterbad met leidingwater (gebruik een plastic maatbeker) en schakel de verwarming in. Stel de thermostaat op een temperatuur tussen 25 en 30 graden celsius in door middel van de grote draaiknop bovenaan rechts. Breng de viscosimeter voorzichtig in het waterbad en controleer de verticale opstelling. Noteer de (eind)temperatuur.

Je brengt de verschillende vloeistoffen in de viscosimeter met behulp van een van de 4 gegradueerde kunststofpipetjes. Er is per soort vloeistof een pipet voorzien om vermenging van de vloeistof te voorkomen.

2. Vul de viscosimeter langs het brede been met 3,5 a 4 mL gedemineraliseerd water. Gebruik de pipet voor gedemineraliseerd water en laat de vloeistof ven op temperatuur komen.

3. Maak de peer (Dit is wat ze bedoelen met peer) luchtledig door afsluiting A in te drukken (helemaal bovenaan de peer) en de lucht uit de peer te drukken. Verbind dan de peer met de slang aan de viscosimeter en druk voorzichtig afsluiting S (recht onder de ballon van de peer) in: de vloeistof zal opstijgen. Corrigeer desnoods door afsluiting E (de uitstulping van de peer naar rechts of links afhankelijk hoe je de peer neerlegt) even in te drukken. Laat het vloeistofniveau tot boven de merkstreep M komen.

4. Meet 3 keer de doorlooptijd. Doe de metingen vlug na elkaar. Maak tijdens de meting de slang volledig los van de viscosimeter en laat het vloeistofniveau dalen.

Vervolgens moeten we deze stappen herhalen voor andere stoffen etc. is niet van toepassing op onze vragen.

Viscosimeter van Ostwald

Onze vragen zijn als volgt:
1. Wat is de functie van de bolvormige uitstulping in de viscosimeter van Ostwald? Daarmee bedoelen we de grote bolvormige uitstulping op de foto hierboven.

2. Waarom moet de slang naar de peer volledig los genomen worden tijdens een meting? Ik heb bij de werkwijze deze zin dikgedrukt gemaakt want daar zeggen ze er iets over.
Wij dachten hier dat het misschien iets te maken zou kunnen hebben met de druk die je dan uitoefent op de vloeistof maar daar zijn we dus niet zeker van. Ook moeten we het beter kunnen formuleren, vandaar dat we hopen dat iemand kan helpen.

Ik hoop dat iemand ons vandaag nog kan helpen. Wij moeten morgen hiermee aan de slag en we zijn hier al enkele dagen mee bezig maar we komen er gewoon niet uit.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Groetjes,
Saif

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 07 november 2010 - 13:56

1.Je hebt een exacte hoeveelheid vloeistof nodig voor de meting, de bol heeft tussen de calibratielijnen een exacte hoeveelheid vloeistof.
2. Je wilt zeker zijn dat de luchtdruk in beide benen gelijk is en niet wordt verandert door een of andere obstructie.

soeffie

soeffie

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 november 2010 - 14:27

Beste Gerard,

Bedankt voor je antwoord. Het is voor ons al een stuk duidelijker dan dat het eerst was maar we vinden het nog steeds een klein beetje vaag.

We willen even kijken of we snappen wat je echt bedoelt.

1. Je bedoelt in principe te zeggen dat die bolvormige uitstulping puur dient als reservoir voor de vloeistof waarvan je de viscositeit wil meten. Waarom zou een buis zonder die bolvormige uitstulping dan niet goed zijn? En wat zijn precies die calibratielijnen? Dat gedeelte snappen we niet echt..

2. De slang moet losgekoppeld worden omdat er dan weer lucht bij komt, en dan loopt de vloeistof pas naar beneden en dan kan je pas de doorlooptijd bepalen. Dat heeft dus te maken met de luchtdruk. De luchtdruk van buiten wordt groter gemaakt wanneer je die slang verwijdert en daardoor zal de vloeistof naar beneden lopen. Anders zou de luchtdruk in beide buizen gelijk blijven en blijft de vloeistof gewoon op zijn plaats.

We hopen dat je ons nog meer uitleg kunt geven hierover. Hoe groter onze kennis, hoe beter ons antwoord.

Alvast bedankt!

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 07 november 2010 - 15:32

1. ja, een reservoir met een vast volume. Calibratielijnen is een andere naam voor merkstrepen.

2. Klopt, alleen tijdens het opzuigen wordt de druk aan die kant lager gemaakt. Als je de slang losmaakt wordt de druk gelijk en zal het gewicht van de vloeistof, de viscositeitvan de vloeistof (afhankelijk van oa de temperatuur) en de diameter van de buis de loopsnelheid bepalen.

soeffie

soeffie

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 november 2010 - 16:43

Oke, hartstikke bedankt! Nu is het een stuk duidelijker!

Tot slot een laatste vraag: Waarom zou een buis zonder die bolvormige uitstulping dan niet goed zijn?

Ik probeer namelijk voor mezelf een antwoord te geven op deze vraag maar het lukt niet.

Nogmaals dank voor je antwoorden!

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 07 november 2010 - 21:06

"Waarom zou een buis zonder die bolvormige uitstulping dan niet goed zijn?"

Ik kan daar geen echt goede reden voor bedenken anders dan dat de meter onhandelbaar wordt en een stuk kwetsbaarder.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures