Springen naar inhoud

De ideale laboratoriumjas?

• Log in om te kunnen reageren

Jean-Paul_CF

Jean-Paul_CF

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 november 2010 - 09:30

Voor een onderzoek m.b.t. de juiste persoonlijke bescherming in laboratoria, heb ik specificaties en criteria nodig waaraan een laboratoriumjas dient te voldoen.

Dé labjas bestaat niet aangezien aangezien er een hoge diversiteit aan risico's en werkzaamheden bestaat in laboratoria voor diverse doeleinden.

Inzicht in specificaties en criteria levert inzicht op om in ieder geval een concept op te stellen voor een assortiment labjassen. Dit is bestemd voor o.a. universiteits'- en andere wetenschappelijke labo's.

Vragen waarop ik jouw antwoord graag wil hebben:
1. Aan welke praktische zaken dient een labjas te voldoen?
- Zakken? Zo ja, welke
- Lange of korte mouwen?
- Type sluiting? Drukknoop, kunststof knoop, rits?
- Doeksoort: katoen, katoen/polyester, polyester, .....?

2. Tegen welke gevaarlijke stoffen en situaties dient bescherming te zijn?
- Zuren?
- Logen?
- Vlammen?
- Poeders?
- Explosiegevaar vanwege statische oplading?
- ....

Alvast dank voor jouw reactie en medewerking

Groet,

Jean-Paul van de Wiel

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

SheldonCooper

SheldonCooper

• >25 berichten
  • 74 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 november 2010 - 10:07

Ik weet niets over officiele regelementen, maar mijn labjas ziet er als volg uit:

Er zitten twee zakken aan de zijkant (een links en een rechts), en een borstzakje.
Hij heeft lange mauwen, en hij sluit d.m.v knopen.
Hij is gemaakt van katoen.

Ik denk dat je geen labjas met korte mauwen mag hebben in een lab.
Volgens mij is een labjas met korte mauwen alleen voor artsen en verplegend personeel in een ziekenhuis.
I'm not crazy; my mother had me tested.

Jean-Paul_CF

Jean-Paul_CF

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 november 2010 - 10:11

Hi Sheldon,

werk je ook met gevaarlijke stoffen en/of vlammen?
heeft invloed op de levensduur van jouw jas

sradracer

sradracer

• >100 berichten
  • 157 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 november 2010 - 10:38

Een klein strak zakje op de arm is ook handig. Zeker omdat er vanalles uit het borstzakje valt als je voorover buigt.
Als sluiting hebben "wij" hier drukknopen. De jas is dan makkelijker en sneller uit te trekken.
Korte mouwen mogen niet op een chemisch lab.

ceitwa

ceitwa

• >250 berichten
  • 365 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 november 2010 - 12:49

hangt van de werkzaamheden af bij mijn man dragen ze bedrijfskleding (bloes en broek) in het lab alleen als ze bv zuren afdunnen dan pakken ze een labjas eroverheen. Toen ik daar werkte droeg ik een blauwe labjas omdat ik op het microlab werkte en deze niet uit de afgesloten ruimte mocht komen omdat er halffabrikaten voor levensmiddelen gemaakt werden. maar die droeg ik alleen in het feitelijke microlab niet in het kantoor of tijdens de monstername.
.
nu op school geef ik de voorkeur aan ruime zakken en drukknoppen en lieft lang zodat mijn broeken beter beschermd blijven.

SheldonCooper

SheldonCooper

• >25 berichten
  • 74 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 november 2010 - 16:33

Hi Sheldon,

werk je ook met gevaarlijke stoffen en/of vlammen?
heeft invloed op de levensduur van jouw jas

Nee (nog)niet.

Ik ben eerstejaars student op de Hogeschool Utrecht.
Ik heb nog niet echt met gevaarlijke stoffen gewerkt, alhoewel ik over twee weken een practicum heb waarbij ik zoutzuur ga gebruiken.
I'm not crazy; my mother had me tested.

hllaan

hllaan

• >100 berichten
  • 164 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 november 2010 - 20:55

Ik heb een katoenen labjas met lange mouwen, 2 diepe zakken en 1 borstzak. De labjas sluit met knopen.

Ik heb redelijk wat practica gedaan met zuren, basen, organische oplosmiddelen enz, maar er zitten bij na ruim 2 studiejaren mij nog geen gaten in.
Anderen die wat minder netjes werken zijn al aan hun 2e of soms 3e labjas toe

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 november 2010 - 22:13

Over het openvallende borstzakje: een stripje velcro innaaien doet wonderen ;)

Ronnie_CF

Ronnie_CF

• >250 berichten
  • 723 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 november 2010 - 22:20

Als je veel met vuur/warmte werkt draag je best een katoenen jas. Deze smelt namelijk niet maar brandt. Die kan dus niet rond je armen smelten of wat dan ook. Druk knoppen worden aangeraden. Je kan je jas dan inderdaad snel uitdoen. Uiteraard lange mouwen om je onderarmen te beschermen natuurlijk.

Zelf draag ik al jaren (5 jaar) dezelfde polyester jas (deze herken je overigens aan de veel wittere kleur dan katoenen jassen), hoewel ik inzake veiliheid voorstander van katoen ben. Hier en daar zit er een vlekje op (zilverzouten of zo), geen gaten van zuren (heb je wel met katoen). Is zoals reeds gezegd een kwestie van zorg te dragen en geen lepel waarmee je bvb naOH hebt afgewogen aan je jas af te vegen.

Zak op de borst, twee op de zijkant lijkt mij praktsch. De een steekt graag iets in zen zakken, da andere niet. Iets om te schrijven op papier en glaswerk, een veiligheidsbril, handschoenen, een "vot", een spatel en een peer zitten er bij mij altijd in... (men jas zit wat vol).

Veranderd door Ronnie, 08 november 2010 - 22:21

ArcherBarry

ArcherBarry

• >1k berichten
  • 3338 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 november 2010 - 23:54

Persoonlijk geef ik kwa draagcomfort de voorkeur aan katoen met korte mouw voor applicatie werk en lange mouw voor (chemisch labwerk)

zeker druk knopen (gestike knopen kunnen los raken en in producten komen zonder dat je ze kan opsporen) en zakken alleen aan de binnenkant.

maarja dat is voor de voedingsmiddelen. Een poliester jas is trouwens wel makkelijker schoon te krijgen lijkt wel.

Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.

Pas op! Chocolade kan je kleding laten krimpen!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures