PO scheikunde

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

PO scheikunde

Beste allemaal,

We willen graag weten hoe hoog het suikergehalte doorgaans is in witte zoete en droge wijn.

Hieronder de link voor de beschrijving van ons PO.

http://wetenschap.infonu.nl/scheikunde/268...te-in-wijn.html

Zouden jullie misschien ook wat reactievergelijkingen kunnen bedenken, van reacties die optreden volgens de proefbeschrijving?

Bijvoorbaat veel dank!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: PO scheikunde

Op deze manier krijg je niet wat je hebben wilt. Wij gaan jouw PO hier niet afmaken...

Kom zelf eens met een opzetje voor de reactievergelijkingen, dan krijg je vanzelf hulp en aanvullingen.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: PO scheikunde

Staat overigens een zware fout in dat voorschrift, aldehyden oxideren tot zuren, en dus niet reduceren.

Berichten: 2

Re: PO scheikunde

We hebben ons PO uitgevoerd en hebben een paar dingen bedacht waarvan we jullie graag willen vragen of het juist is.

C=O +H2O <-> COOH + 2 H+ + 2 e-

|

H

Cu2+ + e- <-> Cu+

Zijn dit de juiste halfreacties voor de eerste reactie die plaats vind? Zie kopje Uitleg, in link van 1ste bericht.

Ook hebben we een grafiekje gemaakt over de hoeveelheid verschillende stoffen uit de buret die nodig was om het eindresultaat te bereiken, zie ook weer de link.

Afbeelding

Dan hebben we nog een paar vragen. Wat wordt bedoeld met I3- ionen?

En we denken dat de overgebleven Cu2+ ionen, nadat deze zijn uitgereageerd met de aldehydegroep van glucose, zal reageren met de I- ionen van kaliumjodide.

Klopt dit?

Ik hoop dat jullie ons verder een beetje op weg kunnen helpen met welke reacties er plaats vinden, want dat is moeilijk af te leiden.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: PO scheikunde

http://nl.wikipedia.org/wiki/Jodide zal je jodide vraag beantwoorden
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Reageer