Springen naar inhoud

Autovelgen ontlakken


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Senseoman

    Senseoman


  • 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 november 2010 - 11:38

Hallo lezer,

Ik ben nieuw hier op dit forum. Ik ben al een tijdje bezig met iets te vinden waarmee ik autovelgen kan ontlakken. Dit gaat dan voor het grootste deel om aluminium velgen met een epoxy coating. Zeer hardnekkig spul. Ik heb op verschillende fora gelezen over MEK en natronloog. Dus bij de betere schilders zaak een fles MEK gehaald en een proef velg besproeit. Behalve een zoetig geurtje en een beetje zachte bovenlaag van de lak, geen resultaat. Ook met gootsteen ontstopper ( 2kg in 40 liter heet water ) gaf als resultaat dat na een nacht weken alleen de bovenlaag ( kleur laag ) er vanaf was. Er zijn bedrijven die dit op grote schaal doen, maar ik ben nog niet achter hun geheimpje. Ik wil voor hobby doeleinden auto velgen van klassieke auto's restaureren en daarvoor is het belangrijk dat alle lak van de velg af is.

Ik wil graag weten of ik met bepaalde ( in de handel verkrijgbare ) zuren iets kan doen. Of dat ik bepaalde in de handel verkrijgbare zuren kan mengen of manipuleren zodat ik een oplossing in de juiste sterkte kan maken. Ik ben mij bewust van het feit dat ik voor dit werk voorzorgsmaatregelen moet treffen. Zo heb ik binnenkort de beschikking over een afsluitbare, RVS, bak en een ruimte die voldoende geventileerd is. Ook een gelaatsbescherming en dikke rubber handschoenen heb ik ook.

Graag verneem ik een reaktie.

Metvriendelijke groet,

Senseoman

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Tsjerk

    Tsjerk


  • >100 berichten
  • 216 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 november 2010 - 12:10

Ik heb niet zo een oplossing voor je epoxy probleem, maar aluminium lost erg makkelijk op in natronloog. Dan ben je ook wel van je lak af maar het lijkt me een beetje overkill.

Dat je de velg een nacht in de oplossing heeft overleeft ligt denk ik aan het feit dat de lak er overheen zat, anders was hij denk ik voor een groot deel opgelost.

#3

Beryllium

    Beryllium


  • >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 09 november 2010 - 14:57

Ik weet wel dat epoxylijmen heel slecht tegen hitte kunnen. Is gewoon afbranden dan een optie?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

#4

Echtepino

    Echtepino


  • >250 berichten
  • 794 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 november 2010 - 15:20

Denk dat je met die hitte nog het beste scoort. Alhoewel branden ook niet best is, een oven lijkt me veiliger. Aluminium smelt al bij iets boven 600C.

Epoxy is hartstikke goed tegen chemicaliŽn, en Aluminium kan zowat helemaal niet tegen chemie (loog ťn zuur)... fijne combi.

#5

Senseoman

    Senseoman


  • 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 november 2010 - 23:23

Afbranden is geen optie. Door de vormgeving van bepaalde wielen kan ik ze op die manier niet goed schoon krijgen. Ook vervorming bij gegoten wielen acht ik niet uitgesloten. Kijk: een wiel kan wel wat hebben, er zijn bedrijven die de velgen op een chemische wijze van lak ontdoen. Er moet dus een middel zijn welke die epoxy coating kan oplossen. Het schijnt dat bedrijven die grenen logen het ook kunnen met hun chemicaliŽn. Maar wat gebruiken zij ... ??

Alvast bedankt voor het meedenken.

#6

Ronnie_CF

    Ronnie_CF


  • >250 berichten
  • 723 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 november 2010 - 01:15

Denk dat je met die hitte nog het beste scoort. Alhoewel branden ook niet best is, een oven lijkt me veiliger. Aluminium smelt al bij iets boven 600C.

Epoxy is hartstikke goed tegen chemicaliŽn, en Aluminium kan zowat helemaal niet tegen chemie (loog ťn zuur)... fijne combi.

Je velg zal een laagje aluminiumoxide bevatten. Deze zorgt ervoor dat er geen corrsosie optreedt.
Dus vanuit dit perspectief pino: aluminum smelt bij en lage temperatuur, aluminiumoxide smelt nog niet bij 1400įC...
Maar zoals je opmerkt. Aluminium en loog kan wel eens verrassende reacties geven... :D

Als je een epoxyhars wilt verwijderen zal je vroeg moeten opstaan denk ik. Je zal het moeten zoeken bij bepaale solventen (je kan opzoeken wat de zogenaamde theta waarden zijn voor solvent/polymeersystemen). Evenzueel een zachte zandstraaltechniek mss?

Veranderd door Ronnie, 10 november 2010 - 01:16


#7

Senseoman

    Senseoman


  • 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 november 2010 - 09:19

Hoi Ronnie, oke, misschien zit daar wat in dat er een laagje oxide overheen zit als bescherming. Inderdaad zou een kale velg zonder bescherming opgevreten zijn door mijn badje met oplossing. Zou niet erg zijn, was voor proef dus.

Stralen heb ik ook geprobeerd, ik beschik over een kleine straal cabine waar ik met glasparel straal. Dit gaat goed voor allerlei onderdelen die daarna heel goed gepolijst kunnen worden. Op de velgen haalt dit niks uit. Waarschijnlijk ligt dit meer aan mijn apparatuur. ik heb wel 'ns velgen laten stralen maar die kwamen zo grof terug dat ik daar veel werk aan had om ze weer glad te krijgen.

Ik ben niet echt scheikundig onderlegt, maar ik wil graag op onderzoek. .

EDIT: Wikipedia gezien, ziet er ingewikkeld uit. Ik geloof dat dit ongeveer het punt is geweest dat ik ben afgehaakt op school :)

#8

Choba

    Choba


  • >250 berichten
  • 421 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 november 2010 - 13:38

Als ik zo even op google rond kijk kan je epoxy gewoon warm maken totdat het rubberachtig is en dan kan je het eraf trekken. Je moet waarschijnlijk geleidelijk en alles verwarmen, dus een oven werkt het best.

Als verwarmen niet super werkt maar je krijgt het meeste er wel van af, dan scheelt dat ook weer in flink wat schadelijke oplosmiddelen.

Hier vond ik ook nog wat ideeŽn: http://www.chemiefor...?showtopic=1922

#9

Senseoman

    Senseoman


  • 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 november 2010 - 17:34

Dat verwarmen zou wel gaan op eenvoudig gevormde oppervlakten, maar een een honingraat velg met al zijn spijltjes en hoekjes wordt echt een probleem. TCI heeft een systeem ontwikkeld wat uiteindelijk een zuur wordt. Glycolyse.

Dus een zuur is de manier om het er af te weken, alleen dan nog: welk zuur. "t maakt mij niet zoveel uit als ik er een paar velgen aan waag. Ook zal ik natuurlijk de resultaten laten weten





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures