[scheikunde] Flocculatie van verf met FeCl3

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 10

[scheikunde] Flocculatie van verf met FeCl3

We zijn momenteel bezig met een klein project op school waarbij we in het labo een verf oplossing (gewone verf opgelost in water) gaan klaren door er FeCl3 aan toe te voegen dat er voor gaat zorgen dat de verf zal gaan coaguleren en vervolgens bezinken. Nu hebben we in het labo 3 lessen van 7 uur om hierover een klein project te maken.

Er wordt van ons verwacht dat we verschillende parameters gaan onderzoeken en zo kunnen besluiten onder welke omstandigheden we het beste water gaan kunnen zuiveren met ijzer(III)chloride.

De verschillende factoren zijn:

- pH

- Rotatiesnelheid van Jar-toestel

- Concentratie FeCl3

De laatste 2 factoren zijn relatief basis en gemakkelijk om uit te voeren maar de pH afhankelijkheid is mij niet 100% duidelijk. Ik dacht eerst te onderzoeken welke concentratie het beste is om een bepaalde hoeveelheid X verf te doen coaguleren. Eens deze concentratie bekend is dacht ik verschillende oplossingen te maken van bv. pH 1, 4, 6, 8, 10, 13 waarbij telkens dezelfde hoeveelheid verf en ijzer(III)chloride wordt gebruikt.

Echter heeft de leerkracht me verteld dat het de bedoeling is dat we een curve opzoeken waarop af te lezen is bij welke pH welke ionen voorkomen en dat zou er zo moeten uitzien:

Afbeelding

Ik vermoed dat dit nodig is om te kunnen verklaren waarom verf het beste coaguleert bij een bepaalde pH aangezien bij pH X Fe3+ ionen voorkomen bv. aangezien er volgens mij Fe3+ ionen nodig zijn om verf te doen coaguleren.

Mijn vraag is nu, zit ik juist te denken? Slaag ik iets belangrijks over en is die curve voor iets totaal anders nodig en het belangrijkste, waar kan ik dergelijke curve vinden?

Als je misschien nog een interessante proef in gedachte hebt die goed in een verslag past en waarvoor er genoeg tijd beschikbaar is (3x7u) dan mag dat hier ook altijd even neer zetten.

Alvast bedankt,

Tom

Reageer