Elektrolyten

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 5

Elektrolyten

Beste,

Ik vroeg mij af of dreft een elektrolyt is, m.a.w. kan deze in gesmolten toestand of opgelost en water (H2O) elektrische stroom geleiden. Weet iemand of afwasmiddel ( welk een detergent is ) een elektrolyt is of kan iemand me zeggen hoe ik dit kan zien / testen ?

Alvast bedankt.

MvG, Anton.

Re: Elektrolyten

Hang er een weerstandsmeter in dan kun je zien of er een stroom gaat lopen.

Berichten: 5

Re: Elektrolyten

Hang er een weerstandsmeter in dan kun je zien of er een stroom gaat lopen.
Merci voor de tip, ik ben nie zo goed in da elektriciteitsgedoe maar ik zal een met nen multimeter proberen.

Groetjes, Anton.

Gebruikersavatar
Berichten: 421

Re: Elektrolyten

Het heeft iets te maken met ionen. Zoek maar eens naar "ion" op wikipedia. Waarschijnlijk wordt het duidelijker als je eerst ook kijkt wat het verschil is tussen een molecuul en een atoom en wat een zout is.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Elektrolyten

Je kunt op het label kijken of er "ionogene" of "niet-ionogene" surfactanten inzitten.

Ik zou daar alleen moeite mee hebben als er "anionogene surfactanten" inzitten, dan weet ik niet of ze bedoelen dat ze "anionen" maken of dat ze geen ionen maken....

Berichten: 5

Re: Elektrolyten

rwwh schreef: Je kunt op het label kijken of er "ionogene" of "niet-ionogene" surfactanten inzitten.

Ik zou daar alleen moeite mee hebben als er "anionogene surfactanten" inzitten, dan weet ik niet of ze bedoelen dat ze "anionen" maken of dat ze geen ionen maken....
Hoi,

Merci allemaal. Ik zal eens even opzoeken en tussen de kleine lettertjes op het label kijken, de multimeter is me nog niet gelukt maar dat ga ik zeker eens proberen, lijkt me best wel leuk.

MvG, Anton.

Berichten: 5

Re: Elektrolyten

Anton2 schreef:
rwwh schreef: Je kunt op het label kijken of er "ionogene" of "niet-ionogene" surfactanten inzitten.

Ik zou daar alleen moeite mee hebben als er "anionogene surfactanten" inzitten, dan weet ik niet of ze bedoelen dat ze "anionen" maken of dat ze geen ionen maken....
Hoi,

Merci allemaal. Ik zal eens even opzoeken en tussen de kleine lettertjes op het label kijken, de multimeter is me nog niet gelukt maar dat ga ik zeker eens proberen, lijkt me best wel leuk.

MvG, Anton.
Hey,

Ik heb even op het etiket gekeken en zie het volgende : Ingrediënten; 15-30% Aniogene oppervlakteactieve stoffen, <5% Niet-ionogene oppervlakteactieve stoffen. Kan ik hieruit besluiten dat deze stof een elektrolyt is of niet ?

Groeten, Anton.

Berichten: 1.379

Re: Elektrolyten

Een aniogene

stof maakt anionen en is een electroliet die anionen

genereert.

Meestal is het een gesulfateerde organische stof.

Voorbeeld van een niet-ionogene oppervlakteactieve stof is een alcohol.

De koolstofketen is van een (primaire) alcohol is waterafstotend, de OH-groep is waterminnend ( hydrofiel) zonder te ioniseren.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 5

Re: Elektrolyten

hzeil schreef: Een aniogene

stof maakt anionen en is een electroliet die anionen

genereert.

Meestal is het een gesulfateerde organische stof.

Voorbeeld van een niet-ionogene oppervlakteactieve stof is een alcohol.

De koolstofketen is van een (primaire) alcohol is waterafstotend, de OH-groep is waterminnend ( hydrofiel) zonder te ioniseren.
Ok, Hartelijk bedankt voor de informatie.

Het lijkt mij idd ook wel leuk om zoiets eens uit te testen dus de multimeter komt misschien ook nog wel boven, het resultaat laat ik nog wel weten dan.

Reageer