Springen naar inhoud

Water en alcohol mengen.

• Log in om te kunnen reageren

Stabbler

Stabbler

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 november 2010 - 19:08

Hallo,

Voor mijn profiel werkstuk ga ik bier brouwen (Lekker origineel, ik weet het..) Nou moeten wij ook een manier vinden om het percentage alcohol te meten in ons bier.
Wij hadden dus wel een aantal ideeŽn. Ons idee was om het te destileren. Van dat destilaat weet je dan dat het een mengsel is van alcohol en water.

Om dit percentage alcohol daarvan weer te bepalen zouden we eerst een ijklijn maken. (zelf een aantal percentages creŽren en daarvan de dichtheid bepalen). Dit valt nog niet mee om dit nauwkeurig te doen met de materialen aanwezig op school. Dus dachten we dat we mischien theoretisch een ijklijn konden maken en een soort formule op te stellen.

Ik dacht eerst aan de formule van D = x.0,79 + (1-x).0,999
Hierbij is x het percentage alcohol en D de dichtheid van het mengsel.

Dit was echter fout omdat 1 ml alcohol + 1 ml water niet 2 ml is.
Nu is mijn vraag: Is er een berekening hoe je kunt uitrekenen hoeveel 1 + 1 is?
Of een andere, zeer nauwkeurige bepaling van het alcohol?

Dank u zeer!

Jelle

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Ronnie_CF

Ronnie_CF

• >250 berichten
  • 723 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 november 2010 - 20:31

De molaire volumes van dergelijke mengsels zou je kunnen opzoeken in een naslagwerk. De volledigheid al echter de wensen over laten.

Er lijken mij twee andere manieren eenvoudiger/correcter:

Water/alcohol vormt een azeotroop van een bepaald percentage alc. Als je een gefractioneerde destillatie van alcohol in water uitvoerd zal je sowieso in je opvang beker deze samenstelling krijgen. Je kan uit de massa en het percentage dan je hoeveelheid ethanol bepalen.

Een correcteren methode is het uitvoeren va een titratie (redox titratie van ethanol). Daar is wel wat over te vinden op internet lijkt me (om je nog niet 100% op gang t helpen)

Stabbler

Stabbler

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 november 2010 - 22:17

Dat idee van een titratie zouden wij nu ook gaan gebruiken, onze leraar had het hier al over :) Ik zal dat van die azeotroop ook nog even bekijken!

Hartelijk dank voor je hulp :)

Andrť B.

Andrť B.

• >250 berichten
  • 292 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 november 2010 - 09:24

Zelf een piknometer maken/lenen. Veel eenvoudiger en sneller :)
4e-jaars Life, Science & Technology: Chemie

Ozdorp

Ozdorp

• 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 december 2010 - 01:26

Dichtheid=Massa/Volume

Als jullie maatkolven en een analytische balans op school hebben, kan je op deze manier de dichtheid bepalen :) .

ceitwa

ceitwa

• >250 berichten
  • 365 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 december 2010 - 12:39

en een calibratiereeks maken van verschillende conc ethanol in water.

of vragen of je een dag naar een plaatselijk labschool mag om het op een chromatochraaf te bepalen.....kan een student daar studiepunten begeleiden halen en werkt het twee kanten op...

Wim Kaijser

Wim Kaijser

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 december 2010 - 16:13

het beste is met een refractometer het percentage te bepalen dit is een stuk makkelijker op school doen we het op die manier op deze manier krijg je wel een mooie grafiek. En een azeotroop treedt pas bij een mol % 96 op dus dat is ook niet zo erg. het enige waar je rekening me moet houden is de verschillende dichtheden die van water is zoon 998 kg/m3 en van alcohol is zoon 790 kg/m3 als ik me niet vergis dus 1 ml water en 1 ml alcohol geeft wel 2 ml maar een andere massa 0,998 g + 0,790 g = 1,788 g het volume blijft hetzelfde.

hllaan

hllaan

• >100 berichten
  • 164 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 december 2010 - 16:55

het beste is met een refractometer het percentage te bepalen dit is een stuk makkelijker op school doen we het op die manier op deze manier krijg je wel een mooie grafiek. En een azeotroop treedt pas bij een mol % 96 op dus dat is ook niet zo erg. het enige waar je rekening me moet houden is de verschillende dichtheden die van water is zoon 998 kg/m3 en van alcohol is zoon 790 kg/m3 als ik me niet vergis dus 1 ml water en 1 ml alcohol geeft wel 2 ml maar een andere massa 0,998 g + 0,790 g = 1,788 g het volume blijft hetzelfde.

1mL water + 1mL ethanol is geen 2mL vloeistof

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 30 december 2010 - 19:59

Het antwoord op vraag 9 van de nationale wetenschapsquiz gaat ook op dit aspect in: http://weblogs.vpro.nl/nwq/9/

Wim Kaijser

Wim Kaijser

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 december 2010 - 19:59

volgens mij nog steeds wel het volume kan toch niet afnemen als je 1ml bij 1ml doet dan neemt het volume toch niet opeens af ik heb het in ieder geval nog nooit meegemaakt waar gaat de rest dan heen ?

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 30 december 2010 - 20:52

Volumecontractie, google daar maar eens op.

Tsjerk

Tsjerk

• >100 berichten
  • 216 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 december 2010 - 01:06

Hier is ook een leuk experiment mee te doen. Men neme een hoge smalle 100ml maatcilinder, doet daar 50ml water in, dan heel voorzichtig 50ml 96% alcohol, zonder dat de twee mengen. Dit zal een volume van 100ml geven. Als je nu roert zul je het volume zien zakken naar ongeveer 96ml.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures