[scheikunde] Analyse van mohr's zout

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 10

[scheikunde] Analyse van mohr's zout

Hallo, ik ben nu 1e jaar's student aan de studie chemie. Hierbij moesten we zelf mohr's zout maken en de zuiverheid hiervan bepalen. en er dan uiteraard een verslag van schrijven.

Bij de methode (in het boek) staat er;

Voeg 5ml geconcentreed fosforzuur(85%) toe ( fosforzuur wordt toegevoegd omdat dit o.a. de storende gele kleur van de ferri-ionen wegneemt door vorming van complexe ferrifosfaationen)

Het werd mij hieruit duidelijk dat ferri (Fe3+) met PO43- gaat reageren volgens mij. Maar...

Fe3+ + PO43- --> FePO4

Maar ik zit nu dus te twijfelen of FePO4 de "complexe ferrifosfaationen" zijn of dat ik nu iets over het hoofd zie.

Berichten: 10

Re: [scheikunde] Analyse van mohr's zout

Oke... ik ben niet zo slim geweest

Ik zag inderdaat iets over het hoofd

Forforzuur = H3PO4

Ijzer(III) = Fe3+

Fosfaat = PO43-

Maar nu weet ik niet zeker of dit goed is;

H3PO4 + Fe3 --> 3H+ FePO4

En ik denk eigenlijk dat H3PO4 veel stabieler is dan FePO4 dus dat deze reactie niet zal lopen....

:/ Ik heb echt effe hulp hierbij nodig :P

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Analyse van mohr's zout

FePO4 is geen ion, dus ook geen "complex ferrifosfaation", dus dat lijkt niet goed.

Je schrijft verder dat fosforzuur "stabieler" is. Maar waaruit concludeer je dat? Wat betekent stabieler? Heb je naar de oplosbaarheden van de stoffen in dit mengsel gezocht? Ik ken fosforzuur als behoorlijk reactief!

Berichten: 10

Re: [scheikunde] Analyse van mohr's zout

Heb je naar de oplosbaarheden van de stoffen in dit mengsel gezocht?

Nee ik dacht aan de begrippen apolair en polair maar dit heb ik denk effe omgedraait.

Maar ik heb er nog meer over opgezocht op internet enzo want ik heb nog nooit met zoon reactie als deze gewerkt. Maar ik denk nu dat de reactie zoiets zal zijn als;

H3PO4 + Fe3 --> [H3PO4Fe3]3+

Zou dit kunnen kloppen?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Analyse van mohr's zout

Probeer het eens met sub en sup, want zo kan ik het niet lezen....

In elk geval is je reactie niet mogelijk, want je begint zonder lading, en na de pijl staat ineens "3+". Chemische reacties kunnen geen netto ladingen laten ontstaan! Voor en na de pijl moeten in elk geval in totaal evenveel ladingen staan.

Als je twee oplossingen met ionen mengt, en daardoor komt er een onoplosbaar mengsel bij elkaar, dan komt er een neerslag. Je zou die vaste stof dan "stabieler" kunnen noemen dan de oplossingen. Zo gezien zijn stoffen die slecht oplossen stabieler dan stoffen die goed oplossen....

Berichten: 10

Re: [scheikunde] Analyse van mohr's zout

H3PO4 + Fe3+ --> H3PO4Fe33+ Maar hieraan zit ik te twijfelen omdat ik zelf niet een neerslag of vaste stof zag worden gevormd.

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>rwwh: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Analyse van mohr's zout

Nu is het aantal ijzerionen aan de beide kanten niet gelijk....

Ik geef eerlijk toe dat ik niet weet hoe dit complex ion er wel uit ziet, persoonlijk had ik gedacht dat er gewoon een ijzerfosfaatneerslag zou worden gevormd. Misschien dat een van de andere forumleden hier meer van weet.

Berichten: 94

Re: [scheikunde] Analyse van mohr's zout

google schreef:Zuiderzeeland - website - Tips voor milieuvriendelijk tuinieren

... grond, kalk of eierschalen te leggen. Aaltjes (te bestellen via het tuincentra). Slakkenkorrels op basis van ferrifosfaat (ijzer (III) fosfaat). ...

www.zuiderzeeland.nl › ... › Onkruidbestrijding - In cache - Vergelijkbaar
Afbeelding

Bron: Google -> http://www.vanleeuwenstainless.nl/media/45...echartnl5.9.pdf

Ferric fosfate(is dus een complex en zijn geen ionen): Afbeelding

Waar google toch wel niet handig voor is.

Berichten: 10

Re: [scheikunde] Analyse van mohr's zout

Ik had dit al aan mijn leraar gevraagd maar die wist het niet, ik ging vandaag weer naar hem toe en hij verwees me dit keer door naar een andere leraar. Hij heeft mij het wel kunnen uitleggen en ik snap het nu en er schijnen meerdere fosfaatcomplexen te vormen om de vorming van roest en brokjes te voorkomen omdat hierdoor moeilijk te titeren valt. Er schijnen dus meerdere fosfaten met verschillende waardes van H'tjes te vormen, denk dat ik het nu wel beetje onduidelijk uitleg maar bij mij is het kwartje gevallen.

Berichten: 94

Re: [scheikunde] Analyse van mohr's zout

Volgens mij bedoel je dit toch?

H3PO4 (Fosforzuur/Triwaterstoffosfaat) -> H+ + H2PO4

H2PO4- (Diwaterstoffosfaat) -> H+ + HPO42-

HPO42- (Waterstoffosfaat) -> H+ + PO43- (Fosfaat-ion)

Vraag voor jezelf, waarom helpt dit zo goed om roestvorming te voorkomen?

Berichten: 10

Re: [scheikunde] Analyse van mohr's zout

@Machiavelic degene die mij het heeft uitgelegd liet ook meerdere reacties zien, aleen reageerde ijzer er ook niet bij? Ik heb wat me was uitgelegd niet opgeschreven ofzo omdat het puur uit intresse was omdat ik scheikunde een erg leuk en intressant vak vind. Maar ik dacht dat ijzer reageerde en ijzer daardoor wel in de oplossing zou blijven en ijzer niet met O2 zou reageren?

Berichten: 10

Re: [scheikunde] Analyse van mohr's zout

Ik weet hem volgens mij weer.

H3PO4 (Fosforzuur/Triwaterstoffosfaat) -> H+ + H2PO4−

H2PO4- (Diwaterstoffosfaat) -> H+ + HPO42-

HPO42- (Waterstoffosfaat) -> H+ + PO43- (Fosfaat-ion)

(als er geen waterstoffosfaat meer is om te reageren, reageert diwaterstoffosfaat weer en als er geen diwaterstoffosfaat meer is zal triwaterstoffosfaat weer reageren tot diwaterstoffosfaat wat weer tot waterstoffosfaat gaat reageren)

Het fosfaat-ion zal reageren met ijzer tot FePO4

Dit voorkomt roest zo goed omdat ijzer dan niet meer kan reageren met O2

Reageer