[scheikunde] Analyse van mohr's zout

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 10

[scheikunde] Analyse van mohr's zout

Hallo, ik ben nu 1e jaar's student aan de studie chemie. Hierbij moesten we zelf mohr's zout maken en de zuiverheid hiervan bepalen. en er dan uiteraard een verslag van schrijven.

Bij de methode (in het boek) staat er;

Voeg 5ml geconcentreed fosforzuur(85%) toe ( fosforzuur wordt toegevoegd omdat dit o.a. de storende gele kleur van de ferri-ionen wegneemt door vorming van complexe ferrifosfaationen)

Het werd mij hieruit duidelijk dat ferri (Fe3+) met PO43- gaat reageren volgens mij. Maar...

Fe3+ + PO43- --> FePO4

Maar ik zit nu dus te twijfelen of FePO4 de "complexe ferrifosfaationen" zijn of dat ik nu iets over het hoofd zie.

Berichten: 10

Re: [scheikunde] Analyse van mohr's zout

Oke... ik ben niet zo slim geweest

Ik zag inderdaat iets over het hoofd

Forforzuur = H3PO4

Ijzer(III) = Fe3+

Fosfaat = PO43-

Maar nu weet ik niet zeker of dit goed is;

H3PO4 + Fe3 --> 3H+ FePO4

En ik denk eigenlijk dat H3PO4 veel stabieler is dan FePO4 dus dat deze reactie niet zal lopen....

:/ Ik heb echt effe hulp hierbij nodig :P

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Analyse van mohr's zout

FePO4 is geen ion, dus ook geen "complex ferrifosfaation", dus dat lijkt niet goed.

Je schrijft verder dat fosforzuur "stabieler" is. Maar waaruit concludeer je dat? Wat betekent stabieler? Heb je naar de oplosbaarheden van de stoffen in dit mengsel gezocht? Ik ken fosforzuur als behoorlijk reactief!

Berichten: 10

Re: [scheikunde] Analyse van mohr's zout

Heb je naar de oplosbaarheden van de stoffen in dit mengsel gezocht?

Nee ik dacht aan de begrippen apolair en polair maar dit heb ik denk effe omgedraait.

Maar ik heb er nog meer over opgezocht op internet enzo want ik heb nog nooit met zoon reactie als deze gewerkt. Maar ik denk nu dat de reactie zoiets zal zijn als;

H3PO4 + Fe3 --> [H3PO4Fe3]3+

Zou dit kunnen kloppen?