Springen naar inhoud

totaal sulfaat

• Log in om te kunnen reageren

spijder

spijder

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 november 2010 - 16:13

Wij op onze eigen waterzuivering hebben een probleem met sulfaat. Het influent van de waterzuivering bevat ongeveer 2000 mg/l sulfaat. Als we de bioloog of het effluent meten komt er ongeveer 4000 mg/l sulfaat uit. het influent bevat wel sulfide maar die is alijd onder de 100 mg/l. De vraag is nu eigenlijk waar komt die extra 2000 sulfaat vandaan. wij meten de sulfaat met de ic omdat het water ook nog eens ongeveer 500 mg/l calcium bevat ( calcium stoort in gravimetrische bepaling). Heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn?

alvast bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 10 november 2010 - 22:22

Ik heb weinig verstand van dit vak, maar hoe werkt de zuivering? Worden er nog ergens stoffen toegevoegd? Verandert het totaal volume ergens, bijvoorbeeld door verdamping? Wordt de sulfaat op beide plekken met dezelfde meting gedaan, en omgerekend naar zuiver sulfaat?

En, waar staat "ic" voor?

Vreggie

Vreggie

• >250 berichten
  • 540 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 november 2010 - 08:56

Wat gebeurt er in jullie waterzuivering. Is het niet zo dat zwavelhoudende stoffen kapot geoxideerd worden waardoor er sulfaat ontstaat?

Om deze vraag goed te kunnen beantwoorden is er iets meer informatie nodig. Wat is de voeding van de waterzuivering, wat is de methode waarmee de zuivering wordt gedaan. Als er bijvoorbeeld ijzersulfaat aan toe wordt gevoegd voor de reactie met waterstofperoxide zijn we snel klaar.

spijder

spijder

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 november 2010 - 12:25

ic staat voor ionchromotagrafie

het water wat we zuiveren komt van een leerlooierij af. Voor dat het de bioloog in gaat worden de vaste deeltjes dmv een dortmundtank gescheiden. De zuivering is een anaerobe/aerobe zuivering. er wordt polymeer (sulfaat vrij )en ijzerhydroxide toegevoeg aan de waterzuivering. het totaal volume verandert nauwelijks. de meeting worden precies op de zelfde manier uitgevoerd.

Veranderd door spijder, 11 november 2010 - 12:26

Vreggie

Vreggie

• >250 berichten
  • 540 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 november 2010 - 12:43

Oke en wat zet je met het anaerobe/aerobe proces om. Welke producten zet je om en waarnaar zet je ze om. Ik denk namelijk dat je afvalstoffen omzet naar sulfaat.

spijder

spijder

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 november 2010 - 15:35

het water komt van een leerlooierij af dus bevat grotendeels organische verbindingen dan wel niet met stikstof ( denk aan eiwitten en zo). de hoofdzaak wat weer hier doen is het maken van wet blue (gelooid leer maar nog niet geverft) van koeienhuiden. dus welke organische verbinden dat zijn weet ik niet.
als je nog meer info wilt weten hoor ik het graag.

Vreggie

Vreggie

• >250 berichten
  • 540 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 november 2010 - 16:01

Ik weet niet precies wat er voor producten vrij komen. Maar het klinkt een beetje alsof jullie zuiveringsproces de producten afbreekt naar sulfaat.

Wat zou betekenen dat de verbindingen uit het looi proces sulfaathoudende organische stoffen zijn.

Om hier vanaf te komen wordt denk ik wel wat moeilijk.

spijder

spijder

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 november 2010 - 11:36

je zit aan te denken dat er bijvoorbeeld een aminozuur als cyste´ne R = -CH2 -SH) wordt afgebroken door de bacterien in de bioloog en omgezet worden in sulfaat . als ik het goed heb komt cyste´ne voor in gras.

Veranderd door spijder, 12 november 2010 - 11:40

Vreggie

Vreggie

• >250 berichten
  • 540 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 november 2010 - 16:46

Ja dat zou een verklaring kunnen zijn.
De sulfaat moet toch echt ergens vandaan komen.

w_oute_r

w_oute_r

• >250 berichten
  • 654 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 november 2010 - 20:46

Cyste´ne komt in alle levende organismen voor, volgens mij. Het is vooral veel in keratine te vinden, een belangrijk deel van haar, huid etc. Ook dierenhuiden zullen veel cyste´ne in de vorm van keratine bevatten. Hoe dat vrijkomt weet ik niet, want ik weet niet hoe leer gelooid wordt.

Deze eiwitten bevatten een hoog percentage aan zwavelhoudende aminozuren, hoofdzakelijk cyste´ne, dat disulfide-bruggen tussen de afzonderlijke moleculen vormt. Hierdoor ontstaat er een vrij stevige structuur. Menselijk haar bevat ongeveer 14% cyste´ne.

Keratine

Veranderd door wouterman, 12 november 2010 - 20:46

spijder

spijder

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 november 2010 - 11:57

dank jullie wel voor de reacties. als ik nog meer vragen heb horen jullie het wel

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures