"Baking soda"

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

"Baking soda"

Ik zie vaak proefjes op youtube om zelf thuis te doen. Vaak heb je voor deze proefjes "baking soda" nodig. Wat is dit precies? In het woordenboek staat zuiveringszout, maar waar gebruik je dit dan gewoonlijk voor. En waar zou je het kunnen kopen?

Alvast bedankt,

Chris

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: "Baking soda"

Bakpoeder... Natriumwaterstofcarbonaat.

Alle supermarkten verkopen het. Maakt een luchtig beslag voor bv een cake doordat er koolzuurbubbels ontstaan in je deeg.

Re: "Baking soda"

Echtepino schreef:Bakpoeder... Natriumwaterstofcarbonaat.

Alle supermarkten verkopen het. Maakt een luchtig beslag voor bv een cake doordat er koolzuurbubbels ontstaan in je deeg.
Ok bedankt, alleen het klopt niet helemaal met wat in het woordenboekstaat, want zuiveringszout klinkt een beetje giftig, maar ik geloof je :) . Ik zal eens een keer bij de AH ofzo gaan kijken.

Nogmaals bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 496

Re: "Baking soda"

Ga bij de Toko.. veel goedkoper en veel meer (tot 1kg dozen)

Bakpoeder bij de AH is meestal van die kleine zakjes met een paar gram van Dr Oetker.

Engelse naam: Sodium Bicarbonate of Sodium Hydrogen Carbonate, dat staat meestal op die dozen.

Berichten: 3.145

Re: "Baking soda"

Bovendien is dat van de supermarkt niet zuiver. Het is een mengsel van natriumbicarbonaat en allerlei ander spul als zetmeel.

Bij de DA-drogist en ook bij de toko kun je zuiver "natriumbicarbonaat" kopen, dat is de naam van de stof waar het je om te doen is. Je krijgt ook wel het juiste spul als je vraagt om "zuiveringszout". Niet vragen naar bakpoeder, want dan krijg je waarschijnlijk een mengsel van stoffen. Jij wilt voor je proefjes de zuivere stof.

Berichten: 74

Re: "Baking soda"

Ik heb bij de C1000 gewerkt, en ik weet dat ze daar zakken met "gezuiverde soda" verkopen. Ik heb met mijn nieuwsgierige hoofd natuurlijk even op de achterkant gekeken, en daar stond op dat er natriumcarbonaat decahydraat in zit. Volgens mij is dat best wel zuiver.

Ik weet niet of je daar wat aan hebt?
I'm not crazy; my mother had me tested.

Berichten: 3.145

Re: "Baking soda"

Natriumcarbonaat is niet het zelfde als natriumbicarbonaat. De natriumcarbonaat (soda) van een supermarkt is inderdaad zeer zuiver, maar dat is niet de stof waar de topic starter om vroeg.

Reageer