flavour maken

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

flavour maken

mijn kennis van chemie is nagenoeg zeer beperkt

hiermee dan mijn vraagstelling:

bedoeling is om een wateroplosbare flavour te maken alsook op oliebasis

-bij wateroplosbaar is de basis Propyleen glycol en ethyl alcohol, hieraan zou dan nog smaakstof dienen toegevoegd te worden

deze zou ook geconcentreerd moeten zijn om een weinig nodig te hebben bij gebruik,

vraag is dan ook hoe een concentraat te verkrijgen uit bijvoorbeeld kruiden en andere vaste stoffen(visfval) met een redelijke opbrengst

emulgator kan gebruikt worden voor deze te binden(vb soyalecithine )

met destilleren verkrijg je zeer weing, dacht aan een oplossend produkt? voor substantie en dit dan met een ?methode bekomen

-flavour op oliebasis hoe dit best doen,

deze kan dan ook eventueel nog gebruikt worden voor met wateroplosbare flavour toe te voegen met emulgator

doelstelling is dus om concentraat smaak te bekomen uit vaste stoffen

Berichten: 654

Re: flavour maken

Soxhletextractie zal hetgeen zijn waar je naar zoekt. Je kan kruiden (bijvoorbeeld) extraheren door ze in een soxhletapparaat te plaatsen en een oplosmiddel eroverheen te laten lopen. Geschikte oplosmiddelen zijn alle vluchtige stoffen die in kleine hoeveelheden weinig kwaad kunnen en gemakkelijk te verwijderen zijn: ethanol, ethylacetaat, diethylether.

Het verkregen extract zal je oplosmiddelvrij moeten maken door middel van destillatie, bijvoorbeeld rotatiefilmverdamping. Het concentraat dat je overhoudt zijn veelal smaak- en geurstoffen. Deze zou je kunnen gebruiken in je bereiding.

Kanttekening: alleen maar food-grade stoffen gebruiken. Het is bovendien een flinke investering in zowel geld (het is dure apparatuur) als tijd (je moet de technieken leren). Wat zijn de kosten en baten en wat is er al op de markt? ;)

Berichten: 3

Re: flavour maken

bedankt voor je antwoord :)

kosten-baten is dit dus zo te lezen niet echt interessant :/

kga beter op zoek naar organische flavour concentraten

probleem gaat zijn waar deze te vinden daar deze in voedingsindustrie gebruikt worden en je als particulier moeilijk kan aangeraken vrees ik

als iemand weet waar je deze in EU kan kopen hoor ik het graag,

(in US enkele gevonden maar verzendkosten ?)

grts

Berichten: 3

Re: flavour maken

kruidenolie flavour maken

als je een liter zonnebloemolie neemt en hierbij een 100gr kruiden en look toevoegt, deze dan opwarmen tot bijv. 70- 80 graden , terug laten afkoelen en 2 tal weken staan, zou dit gaan en zal dit een sterke smaak hebben

eventueel nog smaakversterker aan toevoegen ?

of is het beter om ethyl alcolhol te gebruiken,

Reageer