Resonantie Hybride

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 74

Resonantie Hybride

Ik heb gisteren les gekregen over de covalente binding, en daar kwam ter spake dat als je een molecuul - zoals ozon O3 - hebt, dat "de" dubbele binding er eigenlijk niet is, maar dat er sprake is van twee dubbele bindingen die elkaar afwisselen. Soms zit de dubbele binding bij het linker zuurstofatoom, en soms zit de dubbele binding bij het rechter zuurstofatoom. Dit zou zo snel afwisselen dat er eigenlijk twee "anderhalf-covalente bindingen" zijn. Dit afwisselen heet dan resonantie.

Mijn vraag is als volgt: Komt er bij iedere dubbele binding resonantie voor?

Als ik bijvoorbeeld een esterverbinding heb, of bijvoorbeeld iets als buteen of propeen, of een carboxylgroep, komt in al die verbindingen echt resonantie voor?
I'm not crazy; my mother had me tested.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Resonantie Hybride

Dat is een beetje vage materie, maar, ja.

Bij ozon is het makkelijk, omdat de twee structuren evenwaardig zijn. Beide bindingen hebben dan een orde van anderhalf.

In bijvoorbeeld een ester, kan je een resonantievorm tekenen waarbij de zuurstof van de alkoxygroep dubbel gebonden is met de carbonylkoolstof, en dat de carbonylzuurstof negatief geladen en enkelvoudig gebonden is. (http://www.chem.wisc.edu/~newtrad/CurrR ... g/2_12.gif )

Het gewogen gemiddelde hiervan is de werkelijke structuur. Welke vorm het meest bijdraagt is die die het stabielst is. Omdat de eerste vorm geen ladingen bevat, zal deze het meest bijdragen. De werkelijke structuur heeft dus een "bijna" dubbele binding bij C=O, en een "iets meer dan enkel" bij C-O-R
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 74

Re: Resonantie Hybride

Dus als ik het goed begrijp komt er wel resonantie voor bij een esterverbinding, maar dat is niet zo veel omdat zo'n verbinding veel stabieler is als de formele waarde's van beide zuurstofatomen nul is.

En bij ozon komt er wel resonantie voor omdat er zowieso één zuurstofatoom moet zijn met een formele lading van +1, en één zuurstofatoom moet zijn met een formele lading van -1.
I'm not crazy; my mother had me tested.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Resonantie Hybride

Ja. Bij ozon kan je twee vormen tekenen, maar die zijn equivalent. Idem voor bijvoorbeeld een carboxylaat (gedeprotoneerd carbonzuur).

Bij een ester heb je er ook twee, maar de ene weegt veel minder door dan de andere.
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Resonantie Hybride

Het is een beetje vreemd dat jullie leren dat resonantie in de tijd optreedt. Wij leerden dat altijd andersom: je kunt meerdere "resonantiestructuren" tekenen, en de "echte" structuur is zo ongeveer een "gewogen gemiddelde" van al die structuren. Het is zeker niet zo dat de structuur in de tijd steeds heen en weer gaat tussen verschillende resonantiestructuren, hoor!

Reageer