democritus atoomtheorie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 117

democritus atoomtheorie

Hallo,

Graag wil ik het hebben over de atoomtheorie van democritus.

als hij wordt beschouwd als grondlegger van de elementaire deeltjes(kwanta), dan vind ik daar een aantal tegenstrijdigheden/vragen in.

Een uitspraak van hem is:

"alle stoffen zijn opgebouwd uit kleine starre bolletjes"

starre betekent harde,

bolletjes slaat op vorm,

m.a.w.

alle stoffen zijn dus opgebouwd uit kleine harde bolletjes.

Daar komt mijn eerste vraag: hoe zit het dan met het periodiek systeem die ook elementen bevat die voor ons als zacht worden beschouwd,zoals waterstof,helium,de edelgassen?

Het tweede punt wat ik tegenkom is dat hij zegt dat het bolletjes zijn.

Een bolletje slaat op zijn vorm, nl. bolvormig.

In een andere uitspraak zegt hij m.b.t smaak:

"Zoet smaakt datgene dat rond is en goedgevormd; scherp smaakt, zoals de naam al zegt, datgene dat scherp, groot, ruw, veelhoekig en onafgerond is; pittig smaakt datgene dat klein en hoekig en gebogen is; zout smaakt datgene dat hoekig, goedgevormd, krom en gelijkkantig is; bitter smaakt datgene dat rond, glad, krom en klein is; olieachtig smaakt datgene dat fijn en rond en klein is".

Dus eerst zegt hij dat ''ALLE STOFFEN UIT KLEINE STARRE BOLLETJES BESTAAN, EN DAARNA ZEGT HIJ DAT ZE OOK (VEEL)HOEKIG ZIJN.''

DUS NIET ALLE STOFFEN BESTAAN UIT KLEINE STARRE BOLLETJES,TEGENSTRIJDIG?

derde punt is dat hij het atoom zijn naam gegeven heeft, n.a.v. zijn overtuiging dat deeltjes niet oneindig te delen zijn.

Dus wat hij als atoom beschouwde,is voor ons in de huidige tijd elementair.

En wat voor ons een atoom wordt genoemd is niet hetzelfde als de betekenis atoom volgens democritus.

Wie weet hier meer over of wil hier op reageren?

Alvast bedankt,

M.v.g

Berichten: 3.145

Re: democritus atoomtheorie

Democritus? Dat gaat vast over een theorie van de oude Grieken.

Die theorie is allang achterhaald. Atomen bestaan niet uit harde bolletjes.

De eigenschappen van stoffen worden bepaald door electronische verschijnselen middels electronen die om de atoomkernen heen bewegen. Alles, maar ook echt alles, wat wij waarnemen, zoals kleur, geur, aggregatietoestand, smaak, wordt bepaald door de electronenconfiguratie van atomen en moleculen. Verschijnselen in de kern van atomen gaan volledig aan ons voorbij, behalve als er sprake is van radioactief verval.

Het huidige gehandteerde model is dat atomen bestaan uit positief geladen kernen met daaromheen een 'wolk' van negatief geladen electronen. De configuratie van die 'wolk' is niet zomaar 1-2-3 uit te leggen. Ieder electron in die 'wolk' heeft zijn eigen positie. Om hier meer over te weten moet je maar eens zoeken op het begrip 'orbitaal'. Echt simpel is dit echter niet.

Reageer