Springen naar inhoud

ElektronendeficiŽnt

• Log in om te kunnen reageren

Bleuken

Bleuken

• >250 berichten
  • 250 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 november 2010 - 11:39

Zou er mij iemand het begrip elektronendeficiŽnt kunnen uitleggen aan de hand van een voorbeeld, want ik ben er niet goed mee weg vrees ik.

Alvast bedankt;

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 november 2010 - 08:48

Geef eens een zin aan die je niet begrijpt? Wat is precies het probleem? Als wij hier een definitie oplepelen dan is die vast bijna hetzelfde als er in je leerstof staat, en dat helpt je blijkbaar niet....

Bleuken

Bleuken

• >250 berichten
  • 250 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 december 2010 - 14:15

Er staat gewoon dat het nucleofiel aanvalt op de elektronendeficiente koolstof. Het gaat hier om een nucleofiele carbonyl additie. Nu, ik snap dat de hybridisatie bij bindingen van het nucleofiel van sp2 naar sp3 zal gaan. Ik begrijp gewoon het begrip elektronendeficient niet.

Mvg

yump

yump

• 0 - 25 berichten
  • 24 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 december 2010 - 14:23

deficient betekent tekort

hier zal het betekenen dat er ook een "tekort" is en dat je dus eigenlijk een plus-lading (delta +) hebt. Dat kan doordat er een naburig atoom is dat de electronen "wegtrekt". Een koolstof van carbonylverbinding kan aangevallen worden met een nucleofiel omdat deze een delta + lading (en dus electronen deficient is)

Bleuken

Bleuken

• >250 berichten
  • 250 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 december 2010 - 14:52

Bedankt :)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures