wil microscoop cadeau geven aan mn dochter

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

wil microscoop cadeau geven aan mn dochter

Hallo allemaal,

Ik wil mijn dochter met sinterklaas of kerst een microscoop kado doen. Ik zit echter te twijfelen tussen een 'normale' versie en een pc microscoop.

Kan je met een pc microscoop ook gewoon door met het menselijk oog door het occulair kijken? Of ben je dan echt gebonden aan de pc?

En kan je op een 'normale versie' bijvoorbeeld een fotocamera of webcam aansluiten? Of een foto maken door het occulair? Zijn hier speciale verbindingsstukken voor nodig?

Voor de normale microscoop had ik deze in gedachte:

http://www.microscoop-expert.nl/bresser-ju...met-koffer.html (alleen kan deze geen cellen weergeven???? )

En voor de digitale microscoop had ik deze in gedachte:

http://www.microscoop-expert.nl/bresser-ju...met-koffer.html

Zijn dit goede microscopen? Het is enkel bedoeld om mijn dochter wat bij te brengen of bacterieen enzo :D

Op zich wil ik het redelijk goedkoop houden, aangezien het leven al duur zat is voor deze hulpsinterklaas...op zich lijkt het me handig als je foto's kan maken via de microscoop, zodat je op internet kan navragen wat bepaalde dingen zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 496

Re: wil microscoop cadeau geven aan mn dochter

Bacterien bekijken is niet echt leuk voor kinderen, je hebt bovendien een olie-immersie objectief nodig, en dat is niet werkbaar voor kinderen.

Om bijvoorbeeld planten, insecten, slootwater, stenen enz te bekijken is een stereomicroscoop uitermate geschikt. Dat soort omderwerpen zijn leuk voor kinderen. Er zijn microscopen met ingebouwde USB camera, maar men kan ook een losse USB camera mometeren. Let erop als je dit soort objecten wil bekijken om er een te nemen met zoal op- als doorvallend licht. Dus verlichting van boven en van onder.

oa de door u genoemde dealer heeft microscopen, maar ook Labstuff, Euromex e.d

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: wil microscoop cadeau geven aan mn dochter

Voor mijn zoon heb ik een tijd geleden de BMS 036 "uitgebreide starterkit" gekocht bij http://www.weberintershop.nl/ . Deze is een stuk duurder dan wat je nu aangeeft, maar ik denk dat dat zeker te zien is aan de resultaten. Afgelopen week hebben we nog gekeken naar pantoffeldiertjes en eencellige algen in slootwater en cellen in een "uienvelletje".

De prijs van een microscoop wordt zeer sterk bepaald door de kwaliteit van de gebruikte objectieven. Voor 50 euro denk ik dat hieraan net teveel concessies zijn gedaan.

De BMS 036 is duidelijk een beginnersmicroscoop met zichtbare chromatische abberatie maar goed bruikbaar. Het beeld is goed scherp en het scherpstelmechaniek (de tafel beweegt) is goed stabiel. Een van de twee oculairen die worden meegeleverd heeft een zeer grote lens, dit maakt het voor beginners eenvoudig om het beeld te zien. Ook is het bereik aan vergrotingen van 40-640x uitstekend. En: er is een digitaal opzetstuk meegeleverd, zodat deze microscoop zowel aan de PC als los te gebruiken is.

Berichten: 915

Re: wil microscoop cadeau geven aan mn dochter

Een tijdje geleden heb ik een Bresser LCD gekocht, leuk ding en mooie foto's en filmpjes van geobserveerd materiaal (ook zowel onder als bovenverlichting aanwezig, wat de mogelijkheden vergroot). Die valt wel buiten de opgegeven prijsklasse, maar het is nooit slecht om een goedkoper model aan te schaffen als eerste kennismaking, ik had jaren geleden ook zo'n kitje met alles er in.

Als kind heb ik me zot gekeken door het oculair en maar draaien aan het wiel totdat het binnenwerk het jammer genoeg begaf.. Je leert zo voorzichtig omgaan met wat eigenlijk duur speelgoed is, zodat je ooit die investering kan maken (als je dan nog geïnteresseerd bent).

Maar om te besluiten zegt mijn intuïtie dat je met Bresser wel goed zit, ook in een lagere prijsklasse.

Reageer